De ID-serie van Volkswagen wordt weer uitgebreid. Na de ID.3 en ID.4 brengt de Duitse autofabrikant nu ook de ID.5 uit. De lancering is naar verwachting begin volgend jaar. Deze SUV coupé is niet alleen een sportieve versie van de ID.4. Hij heeft ook de nieuwste ID-software aan boord, wat een behoorlijke verbetering is ten opzichte van de andere modellen. Hij krijgt bijvoorbeeld een betere stembediening en een grotere laadsnelheid.
Volgende stap richting autonoom rijden
Ook zet Volkswagen met de ID.5, die voorzien is van de nieuwste generatie rijhulpsystemen, een volgende stap naar geautomatiseerd rijden. Zo maakt de auto bijvoorbeeld gebruik van realtime cloudgegevens van zich in de nabije omgeving bevindende zustervoertuigen. Jozef Kabaň, hoofd design van Volkswagen: “De nieuwe softwaregeneratie 3.0 maakt updates en de ‘over the air’ installatie van extra functies mogelijk. Innovatieve assistentiesystemen zoals Travel Assist met cloudgegevens maken een nog meer ontspannen en anticiperende rijervaring mogelijk. De nieuwe optionele Park Assist Plus met geheugenfunctie voert op verzoek gepersonaliseerde parkeerprocedures uit”.
Elegant design
Ook met het design zet Volkswagen weer een stapje verder. De ID.3 was het qua design volgens velen ‘net niet’ en ook het ontwerp van de ID.4 valt lang niet altijd in de smaak. Sommige mensen vinden hem zelfs nogal lomp ogen. Die mensen worden nu op hun wenken bediend met de nieuwe ID.5, die naar eigen zeggen een “elegant en dynamisch design” en een “uitstekende aerodynamica” heeft. Bovendien komt er ook een extra sportieve versie van de ID.5 uit, de ID.5 GTX.
Uiteraard is ook de ID.5 gebaseerd op het overbekende MEB-platform, waarbij Volkswagen hier overduidelijk laat zien wat je allemaal met zo’n universele bouwsteen kunt doen. “De ID.5 vertegenwoordigt de carrosserie van de toekomst: aerodynamisch, expressief, sportief en, dankzij de MEB, korte overhangen”, zegt Jozef Kabaň. “Daarom kunnen we ondanks de dynamische daklijn een groot interieur realiseren. Dat was vroeger niet mogelijk.”
Ondanks zijn coupé-achtige design heeft bijna 4,60 meter ID.5 achterin slechts 12 millimeter minder hoofdruimte dan de ID.4, benadrukt VW. De lange wielbasis van 2766 millimeter geeft de VW ID.5 een interieurruimte die vergelijkbaar is met die van een SUV uit de hogere voertuigklassen. De bagageruimte heeft een inhoud van 549 liter.
Achterwiel- of vierwielaandrijving
Volkswagen zal de ID.5 zal in eerste instantie aanbieden met drie motoropties. De basisversie van de ID.5 heeft net als de ID.3 en ID.4 achterwielaandrijving door middel van een elektromotor achterin. In de ID.5 GTX beschikt de bestuurder over ook over een motor voorin, en dus ook over vierwielaandrijving.
Thomas Ulbrich, Brand Board Member for Technical Development: “De elektronische rijdynamiekmanager is een baanbrekende ontwikkeling van Volkswagen. We hebben deze in een netwerk opgenomen met andere belangrijke regelsystemen. In de ID.5 GTX werkt de rijdynamiekmanager ook samen met de regeling van de vierwielaandrijving. Sportief rijplezier, tractie en rijveiligheid staan daardoor op een heel nieuw topniveau.” De rijdynamiek van de ID.5 kan nog verder worden verbeterd door middel van een optionele adaptieve DCC-ophanging.
Altijd met 77 kWh accupakket
Ongeachte de gekozen aandrijflijn en uitvoering heeft de VW ID.5 een 77 kWh accupakket. Opladen aan de normale laadpaal kan met 11 kW, aan de snellader bedraagt de laadsnelheid maximaal 135 kW.