Volkswagen’s transformatie van de grootste automaker op het gebied van diesel naar de productie van elektrische auto’s gaat niet zonder horten of stoten. Het bedrijf heeft naar schatting $30 miljard moeten investeren om het dieselschandaal achter zich te laten. Daarnaast is het van plan om $50 miljard te investeren in de ontwikkelingen van nieuwe EV‘s. De Volkswagen groep kan echter niet alles zelf doen. In een rapport van Automobile Magazin is naar boven gekomen dat Volkswagen waarschijnlijk gaat inkrimpen om zich te focussen op zijn elektrische omslag.
Weg met luxe en prestatie
Een van de meest voor de hand liggende veranderingen is volgens het rapport de inkrimping van de gigantische VW groep als het gaat om het aantal merken. Het bedrijf is waarschijnlijk van plan om zijn niet-essentiële luxe en prestatiemerken in de verkoop te zetten. Hieronder vallen Bentley, Bugatti, misschien Lamborghini, het Italiaanse ontwerpbureau Italdesign en motormaker Ducati. Er bestaat een kans dat de goedkopere merken, zoals Seat en Skoda, ook gaan inkrimpen of misschien zelfs worden samengevoegd.
Een bron van het magazine die binnen VW werkt als senior strateeg vertelde Automobile het volgende over Bentley: “Waarom zou je investeren in een bedrijf wat in het verleden zit als je ook een trendsetter kan ondersteunen? Een trotse historie en geweldig vakmanschap zijn alleen niet meer genoeg.”
Kleine, autonome auto’s voor de stad
In plaats daarvan bestaat de kans dat het bedrijf een nieuw elektrisch merk in de markt zal zetten. Deze zal zich waarschijnlijk focussen op kleine, autonome auto’s voor jonge mensen in de stedelijke gebieden. Sommige van deze auto’s zouden kleiner zijn dan een Volkswagen Up, andere weer groter dan een Polo.
“Het zou een fout zijn om deze turbulente automarkt niet te betreden met potentiële industrie veranderende technologieën”, aldus Volkswagen CEO Herbert Diess. “Het probleem is dat ons bord al aardig vol is, en dat er een limiet zit aan hoeveel we kunnen uitgeven.”
Porsche
Het bedrijf heeft al laten weten dat het zijn plannen voor 4 elektrische platformen heeft teruggeschroefd naar drie. Een nieuwe platform genaamd de SPE werd ontwikkeld voor kleine sportauto’s zoals de toekomstige elektrische Porsche 911, Boxster en Cayman.
In plaats daarvan zullen de Boxster en Cayman waarschijnlijk gebruik maken van het huidige platform. De batterijen en elektrische motoren zullen dan geplaatst worden op de plek waar nu de motor en benzinetank zitten. De elektrische versie van de 911, mocht die er komen, maakt misschien gebruik van een T-vormige batterijenpakket onder de voorkant van de auto en doorlopend naar de achterkant.
3 nieuwe platformen
Doordat de SPE niet verder wordt ontwikkeld kan Volkswagen alleen gebruik maken van de MEB-architectuur voor betaalbare auto’s; het PPE-platform voor iets duurdere en iets luxere auto’s die het C-BEV platform zal vervangen wat nu wordt gebruikt in de nieuwe Audi E-Tron SUV; en het J1-platform voor sportauto’s zoals de Porsche Taycan en Audi E-tron GT.
Het rapport liet ook optekenen dat Volkswagen met het idee speelt om met elektrische versies van zijn klassiekers te komen. De Karmann-Ghia en de Volkswagen Thing zouden hier voorbeelden van zijn. Verdere speculatie gaat over het J1-platform. De kans bestaat namelijk dat er een 1000 pk sterke hypercar gebouwd zal worden die gebruik zal maken van dit platform. Die auto zal waarschijnlijk pas rond 2025 het levenslicht zien, als die er al gaat komen.