Volkswagen heeft bekend gemaakt dat men een belang heeft genomen van 20% in accuproducent Guoxuan High-tech Co Ltd. Met dit belang is een bedrag van € 560 miljoen euro gemoeid. Met dit belang wil Volkswagen de verkoopcijfers van elektrische auto’s in China flink opvoeren.
New Energy Vehicles
Zoals wij inmiddels weten gaat Volkswagen voortvarend te werk als het gaat om elektrische auto’s. Daarnaast biedt de fabrikant ook een breed scala aan plug-in hybrides. Wanneer er verder naar de toekomst gekeken wordt zullen er uiteindelijk ook auto’s op waterstof gaan rondrijden. Deze auto’s die op deze ‘nieuwe’ brandstoffen rijden worden ook wel NEV’s genoemd, oftewel New Energy Vehicles. In 2025 wil Volkswagen alleen al in China ruim 1,5 miljoen van deze NEV’s jaarlijks verkopen. Voor deze expansiedrift is dus ook serieus meer productiecapaciteit nodig.
Opmerkelijk genoeg krimpt de markt van NEV’s in China sinds het afgelopen jaar. Dit komt mede doordat de regering de subsidies op deze auto’s flink heeft teruggeschroefd. In het afgelopen jaar werd dan ook voor het eerst sinds lange tijd een daling ingezet in de verkoop van deze NEV’s in China. Toch verwachten experts, en dus ook Volkswagen, dat er alsnog een groei in zit. Op de lange termijn kunnen de stappen van Volkswagen gunstig uitpakken.
Samenwerkingen in China
Accuproducent Guoxuan is niet de eerste fabrikant waar de Duitsers zaken mee doen. Volkswagen heeft te kennen gegeven dat men inmiddels door heel China zaken doet met verschillende accuproducenten. Hier koopt men momenteel zelf nog de accu’s in. Het was al langer bekend dat Volkswagen graag meer zeggenschap wilde hebben over een dergelijk bedrijf. Op deze manier kunnen de gemaakte doelstelling voor 2025 beter gerealiseerd worden. Het neemt niet weg dat de Duitsers geen zaken meer zullen doen met de andere Chinese fabrikanten. Sterker nog, deze zullen nog steeds noodzakelijk blijven om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen.
Volkswagen en Guoxuan
Waarom Volkswagen nu exact heeft gekozen voor Guoxuan is niet kenbaar gemaakt. Wel is het duidelijk dat de Duitsers nu mede-eigenaar zijn. Hierdoor heeft men invloed op de bevoorrading en de productie van accu’s. Mogelijk kan men hier ook techniek lenen om in eigen land een accufabriek op te zetten. Hier staan alle opties nog open aangezien op Europese bodem al een intensieve samenwerking is opgestart met Northvolt. Hierdoor is het duidelijk dat de accu’s die in China worden gemaakt vooralsnog niet in Europese modellen ingezet zullen worden.
Het voorgenomen belang van 20% moet overigens nog wel goedgekeurd worden, zo weet Reuters te melden. Naar verwachting zal dit wel gebeuren en kan dit binnen enkele weken al afgerond zijn.