De Volkswagen NEO, de laaggeprijsde EV in de I.D. line-up, komt in 2019 in drie verschillende varianten op de markt. Dat heeft Christian Senger, hoofd van het EV-project van VW laten weten in een interview. De auto moet niet alleen betaalbaar zijn, maar ook ver kunnen rijden op een volle accu.
Goedkoop
Wie kiest voor de goedkoopste variant van de Volkswagen NEO, krijgt daarbij een batterijpakket dat zo’n 330 kilometer aan actieradius aankan. Bovendien is het dan wel de bedoeling dat er niet te snel opgetrokken en gereden moet worden. Dit wordt de variant die al voor zo’n 25.000 euro aan te schaffen moet zijn. Daarnaast komen er nog twee meer uitgebreide varianten van de elektrische auto gelijktijdig met deze versie uit.
Beter
De middelste variant heeft de verwachtingen van de fabrikant overtroffen. De Volkswagen NEO die met dit batterijpakket wordt aangeschaft kan geen 400, maar 450 kilometer actieradius aan. Waarbij ook nog eens minder gelet hoeft te worden op de rijstijl. Hoe de meest uitgebreide variant van deze auto in de line-up van de nieuwe I.D.-reeks zal gaan presteren is nog niet bekend. Aan die auto wordt nog gewerkt bij de fabrikant. Hierover wordt binnenkort wel meer bekend. Wel zullen alle varianten in ieder geval geschikt worden gemaakt voor snelladers. Dit is belangrijk om de auto aantrekkelijk te maken voor het grote publiek, stelt Senger.
VW GOlf
De Volkswagen NEO werd al bij de presentatie van het concept in 2016 vergeleken met de VW Golf. Toch zijn er wel wat verschillen op te merken. Buiten het feit dat de auto volledig elektrisch zal worden. Zo is de NEO wat langer dan het iconisch model van de fabrikant. Wel verwacht VW dat de auto flink veel verkocht zal worden. De fabrikant wil dat in de EV-fabriek in Zwickau zo’n 100.000 stuks per jaar van de band gaan rollen. Dit is volgens Senger een zeer realistisch doel.