Volkswagen heeft vandaag het doek getrokken van de ID.4 GTX. Het lijkt wellicht geen groot nieuws, maar in zekere zin is dat eigenlijk wel. Het label GTX staat namelijk voor een extra krachtige versie van een EV van het merk. Opmerkelijk genoeg kiezen de Duitsers nu eerst voor de ID.4, terwijl de ID.3 op het oog hier een betere keuze voor zou zijn.
Sportieve serie
Het is dus nu officieel, de GTX is de sportieve serie van al hun toekomstige elektrische auto’s. Sinds lange tijd kennen wij al de befaamde GTI-modellen. Het heeft in de afgelopen decennia voor een reeks leuke auto’s gezorgd die op de dag van vandaag erg gewild zijn. Vooral de eerste generatie Golfjes met het GTI-label zijn erg gewild bij de liefhebbers. Of de elektrische equivalent hiervan, de GTX, over enkele jaren datzelfde zal hebben blijft natuurlijk de vraag. Het is wel duidelijk dat Volkswagen graag aan de vraag wil voldoen naar krachtigere modellen.
De oplettende lezer kan wellicht opmerken dat de term GTX al eens eerder is gebruikt. Hier heb je helemaal gelijk in. Deze sportieve serie was kortstondig gebruikt voor de tweede generatie van zowel de Jetta als de Scirocco. Destijds werd het label echter niet geassocieerd met een snellere versie, waardoor het alweer snel in de ijskast werd gezet. De EV’s mogen het dus nu weer opnieuw proberen.
ID.4 GTX
Bij de nieuwe ID.4 GTX heeft Volkswagen serieus extra werk verricht. Deze wijzigingen zien wij voornamelijk onderhuids terug. Vooralsnog kennen alle bestaande modellen een enkele elektromotor die de achteras aandrijft. Bij de ID.4 GTX zal er een extra elektromotor aanwezig zijn op de vooras. Hierdoor heeft de EV aandrijving op beide assen. De voorste elektromotor zal overigens enkel bijspringen wanneer de omstandigheden hier naar vragen. Je kunt de GTX ook in ‘Traction’ zetten waardoor beide elektromotoren permanent zijn werk zullen doen.
Door deze extra elektromotor heeft de sportieveling een systeemvermogen van 299 pk. Dit vermogen is gekoppeld aan een 77 kWh accupakket. De ID.4 GTX zit met deze specificaties in 6,2 seconde op 100 km/h. De topsnelheid is alsnog begrensd op 180 km/h, maar desondanks altijd nog wel sneller dan de 160 km/h op de rest van de modellen. Volgens Volkswagen kun je met deze sportieve versie ongeveer 480 kilometer overbruggen op een volle acculading. Je levert dus wel wat kilometers in, maar hiervoor krijg je wel sportieve prestaties terug.
Aanpassingen uiterlijk
Bij een sportief model horen natuurlijk ook wat wijzigingen in het exterieur. De voorbumper krijgt vooral meer kleur mee. Links en rechts van de kentekenplaat zien wij een aantal kleine ledlampjes terug om zo de agressieve look te benadrukken. Het dak en de spoiler van een GTX zal altijd in de kleur zwart uitgevoerd worden en wordt dus een kenmerkend detail. De ID.4 GTX zal daarnaast voorzien zijn van de nieuwe badges voor deze sportieve serie.
In het interieur zijn vooral de kleuren die de uitstraling van de GTX bepalen. De bovenzijde van het dashboard is uitgevoerd in een blauwe kleur. Deze kleur zien wij ook subtiel weer terug in de deuren. Om het geheel af te maken komen wij nog rode accenten tegen die naadloos samengevoegd zijn met de GTX-badges.
Prijzen en beschikbaarheid
Op het moment van schrijven heeft Volkswagen nog geen prijzen kenbaar gemaakt voor de nieuwe ID.4 GTX. Wel heeft men aangegeven dat deze versie in de zomer bij de dealers moet staan. Vlak hiervoor is het gebruikelijk dat de Nederlandse prijzen gecommuniceerd worden. Deze ID.4 mag dan wel het eerste model zijn, maar het is al duidelijk dat de Duitsers werken aan een sportieve versie van de ID.3. Op welke termijn deze op de markt zal komen is nog onduidelijk.