Op de vooravond van de Autosalon van Genève deelde Volkswagen mee dat het haar MEB-platform voor elektrische auto’s ook aan andere autofabrikanten beschikbaar zou willen stellen. De eerste partner was al gevonden, de in het Duitse Aken gevestigde start-up e.GO Mobile. Dit bedrijf zou op basis van het MEB-platform een buggy willen bouwen. Deze vrijetijdsauto zou een 150 kW sterke elektromotor en een accupakket van 62 kWh krijgen, waarmee een actieradius van rond de 250 kilometer mogelijk zou moeten zijn.
Mogelijkheden MEB-platform
Dit concept is volgens Volkswagen een mooi voorbeeld van de mogelijkheden die er met het MEB-platform mogelijk zijn, ook als het om kleine productieaantallen gaat. “Ik ben blij dat we met e.GO de eerste partner hebben gevonden die ons modulaire elektrificatiesysteem als basis zal gebruiken voor een gezamenlijk te realiseren project”, vertelde Volkswagen-CEO Herbert Diess over de samenwerking. Als ‘platformprofessionals’ willen de VW-managers ‘het MEB als de standaard voor e-mobiliteit’ vestigen. Ze doen het niet voor minder in Wolfsburg. Prof. Dr. Günther Schuh, CEO van e.GO Mobile AG, die werd opgericht vanuit de RWTH Aachen University, is blij met de samenwerking: “Het MEB-platform zal ons nog sneller, robuuster en kosteneffectiever maken.”
Contractfabrikant
Het bovenstaande wordt bevestigd door uitspraken van Thomas Ulbrich, lid van de Raad van Bestuur van VW Passagiersauto’s voor E-mobiliteit. Volkswagen wil niet alleen haar MEB-platform aan andere merken ter beschikking stellen, het zou ook wel eens kunnen dat de Volkswagen Groep bereid is om een contractfabrikant van elektrische auto’s voor andere merken en fabrikanten te worden. Thomas Ulbrich vertelde in Automobilwoche het volgende: “Onze Modular E-Drive Building Kit (MEB) staat in principe ook open voor niet-groepsmerken. We hebben nog geen overeenkomstige opening van onze fabrieken als project gepland, maar dat sluit het niet uit.” Deze aanpak is niet geheel nieuw voor Volkswagen. Ulbrich duidt hiermee op de Galaxy, die Volkswagen samen met Ford in Portugal produceerde. Ook de vorige Volkswagen Crafter werd deels samen met concurrent Mercedes gebouwd.
Ook voor instapmodellen
De Volkswagen-topman geeft ook aan dat de onderdelen van MEB ook geschikt zouden kunnen zijn voor goedkopere instapauto’s: “Onze nieuwe e-bouwset voor kleine voertuigen en gebruik in stedelijke gebieden heeft nog geen naam. Het is een conceptproject waar de ingenieurs momenteel aan werken. We onderzoeken welke MEB-componenten daarin te vinden zijn, maar er is nog niets definitief besloten. Het hoeft dus niet noodzakelijkerwijs een kleine versie van ons MEB-concept te zijn. De componenten van het MEB zouden ook financieel in het kader moeten passen.”