Volkswagen schijnt ook bezig te zijn met de ontwikkeling van een nieuwe, kleine elektrische auto: de VW ID.1. Deze stadsauto wordt de opvolger van de huidige e-Up en zal in 2023 in de showrooms verschijnen. De ID.1 krijgt mogelijk met de e-Up vergelijkbare, vierkante carrosserie, met een korte overhang en veel binnenruimte.
VW ID.1 wordt net zo ruim als een Polo
Volgens het Britse Car Magazine zal de interieurruimte van de VW ID.1 vergelijkbaar zijn met die van de Polo. Dit komt uiteraard door de combinatie van de vierkante carrosserie en de vlakke bodem van de modulaire MEB-small architectuur waarop de auto wordt gebouwd.
De ID.1 wordt uiteraard alleen als volledig elektrisch model verkocht, iets wat volgens Ralf Brandstätter, COO van Volkswagen, logisch is. “Het heeft in deze tijd geen zin meer om een elektrische aandrijflijn in een auto te monteren, die eigenlijk is ontworpen voor een verbrandingsmotor. Nu werken we aan een elektrische auto die minder dan €20.000 moet kosten. Dat is mogelijk door het gebruik van het MEB-platform.”
VW ID.1 krijgt MEB-small architectuur en 2 accupakketten
De Volkswagen ID.1 wordt gebouwd op de MEB-small architectuur van Volkswagen. Het medium Car Magazine meldt dat de ID.1 er met twee verschillende accupakketten komt: een 24 kWh- en een 36 kWh-versie. De 36 kWh-versie zou een bereik van zo’n 300 kilometer hebben. De nieuwste versie van de Volkswagen e-Up heeft een accupakket met een capaciteit van 36,8 kWh, waar de kleine stadsauto volgens de WLTP-cyclus 260 kilometer ver mee komt. We mogen verwachten dat de VW ID.1 nog iets zuiniger met de energie omspringt.
Volkswagen wil over twee jaar anderhalf miljoen elektrische auto’s verkopen
De VW ID.1 is daar – net als de laatst aangekondigde VW ID.2 – een belangrijk onderdeel van. Dit zijn natuurlijk ook echte volumemodellen. De productie van de ID.1 maakt deel uit van Volkswagen’s grotere plan om schaalvergroting te realiseren. Door meer auto’s op het MEB-platform te bouwen, kunnen de kosten per auto worden verlaagd. Dat geldt uiteraard ook voor de accuproductie, die Volkswagen zelf ter hand gaat nemen. De Duitse fabrikant startte onlangs de bouw van een grote productiefaciliteit voor accu’s in het Spaanse Valencia.
Het elektrische offensief van Volkswagen gaat uiteraard ook gepaard met de ombouw en sluiting van fabrieken waar (nog) geen elektrische auto’s worden geproduceerd. Zo wil Volkswagen zich volledig richten op elektrische mobiliteit en zich niet meer bezighouden met de productie van auto’s met verbrandingsmotoren.