De Volkswagen ID.7 is de eerste elektrische sedan in het volumesegment. Zal hij een dermate groot succes worden dat hij de VW Passat al op korte termijn van de markt zal doen verdwijnen? Het zou heel mooi zijn maar zo’n vaart zal het waarschijnlijk niet lopen. Wel verwachten wij dat de Volkswagen ID.7, de nieuwste toevoeging aan de ID-serie, op den duur een belangrijk succesnummer voor de Duitse fabrikant zal worden.
Sedan is weer in opkomst
De sedan leek door de opkomst van de (elektrische) SUV’s een beetje naar de achtergrond te verdwijnen. Maar naarmate de fabrikanten het bouwen van elektrische auto’s beter onder de knie krijgen, komen er ook elektrische auto’s in ‘lastige’ carrosserievormen zoals de sedan, stationwagen en coupé op de markt. Wie elektrisch wil rijden, is daarom allang niet meer gebonden aan een SUV, hatchback of cross-over.
Volkswagen ID.7: gestroomlijnd en efficiënt
De ID.7 is niet zomaar een auto; hij laat ook zien waarmee Volkswagen met het inmiddels bekende MEB-platform toe in staat is op het gebied van efficiëntie. De aerodynamica van de Volkswagen ID.7 is zorgvuldig ontworpen om de efficiëntie te optimaliseren. Met een gestroomlijnde carrosserie en specifieke ontwerpelementen die de luchtweerstand minimaliseren, draagt de ID.7’s aerodynamica bij aan een grotere actieradius tot wel 700 kilometer.
De specificaties van de twee uitvoeringen die Volkswagen in eerste instantie zal aanbieden zijn dan ook behoorlijk overtuigend. Met name de forse actieradius moet mensen die normaal een sedan met verbrandingsmotor kopen, over de streep trekken.
Uitvoering | Vermogen (kW) | Accu (kWh) | Actieradius (km) | Laadsnelheid (kW) |
ID.7 Pro | 150 | 77 | 615 | 170 |
ID.7 Pro S | 210 | 86 | 700 | 200 |
Toekomstgerichte strategie
Volkswagen’s visie op elektrische mobiliteit is ambitieus en toekomstgericht. De investeringen in de ontwikkeling van elektrische voertuigen zijn meer dan aanzienlijk te noemen. Helaas heeft het Duitse concern tot nu toe minder elektrische auto’s heeft verkocht dan men verwachtte. Volkswagen moest de productiedoelen van enkele elektrische modellen daarom wat naar beneden bijstellen. De VW ID.7 zal daar hopelijk verandering in brengen en voor een positieve wending in de afzet van elektrische auto’s zorgen.
Technologie en innovatie
De verwachtingen voor de VW ID.7 zijn dus hooggespannen. Het model staat dan ook symbool voor de ambitie van het bedrijf om een leider te worden in de elektrische automarkt. De ID.7 biedt alles wat de verwende rijder zich maar kan wensen. Van de geavanceerde aandrijflijn tot de slimme connectiviteit, elke functie is ontworpen om de rijervaring te verbeteren.
Volkswagen ID.7 bekleedt unieke positie
In de huidige elektrische automarkt neemt de VW ID.7 overigens een unieke positie in. Het is immers een elektrische sedan, waarvan er nog niet veel zijn. Hij biedt uitstekende prestaties en veel ruimte, maar dan in een veel aantrekkelijkere prijsklasse dan bijvoorbeeld de BMW i4. Met zijn combinatie van prestaties, efficiëntie en betaalbaarheid onderscheidt het model zich duidelijk van de concurrentie. En wie weet wordt deze ‘good old’ sedan daardoor opeens een trendsetter.