Om de opbouw van een vast netwerk van laadstations te ondersteunen, is Volkswagen bezig met de ontwikkeling van mobiele laadzuilen. Deze vormen volgens Volkswagen-bestuurslid Thomas Schmall een compleet nieuw concept voor de opbouw en uitbouw van een laadnetwerk. Ze kunnen daarnaast ook een tijdelijke ondersteuning bieden bij bijvoorbeeld grootschalige evenementen. Door de energie in deze ‘tussenstations’ op te slaan is er overal en snel energie voorhanden als dat nodig is. Met deze mobiele laadzuilen kunnen, onafhankelijk van het elektriciteitsnet, op willekeurige plaatsen laadstations worden ingericht. Dat kan bijvoorbeeld op openbare parkeerplaatsen in een stad zijn, of op bedrijventerreinen, of zoals eerder gezegd als tijdelijk oplaadpunt bij grote evenementen.
Schaalbaar MEB-accupakket
De basis van de mobiele laadzuilen wordt gevormd door een MEB-accupakket. Hiermee functioneert een laadzuil eigenlijk als een powerbank, net zoals we ook wel voor onze mobiele telefoons gebruiken. Alleen zijn ze in dit geval veel groter en bedoeld voor elektrische auto’s. De capaciteit van het MEB-accupakket is schaalbaar en bedraagt maximaal 360 kWh. Hiermee kunnen de accupakketten van maximaal 15 auto’s worden opgeladen. Dankzij de snellaadtechnologie bedraagt de laadduur gemiddeld 17 slechts minuten. Zodra de lading van het a MEB-accupakket minder dan 20% is, wordt de laadzuil eenvoudig omgewisseld voor een zuil met een volle accu. De laadzuilen kunnen overigens ook aan het elektriciteitsnet worden aangesloten om zo opgeladen te worden. Uiteraard verdient het de voorkeur om ze op te laden met groene stroom die bijvoorbeeld afkomstig is van windmolens of zonnepanelen. Daarmee wordt er het meest bijgedragen aan CO2-neutraal autorijden.
Eerste laadzuilen in 2019 in bedrijf
De eerste mobiele snellaadzuilen worden als pilot in de vestigingsplaatsen van de Volkswagenfabrieken geplaatst om zo bij te dragen aan de opbouw van het oplaadpuntennetwerk. Dit gaat naar verwachting in het eerste halfjaar van 2019 gebeuren. Vanaf 2020 zullen de mobiele laadzuilen van Volkswagen ook in andere steden en gemeenten worden ingezet.
Flexibel inzetbaar
Volgens een woordvoerder van Volkswagen zijn de mobiele laadzuilen een beslissende stap naar een hoogwaardig netwerk van oplaadpunten. Ze kunnen daar worden ingezet waar ze nodig zijn, met of zonder aansluiting op het elektriciteitsnet. Deze flexibiliteit maakt het mogelijk om op een andere, snellere manier een allesomvattende infrastructuur voor elektrische auto’s op te bouwen. Zo kunnen gemeenten bijvoorbeeld proefondervindelijk kijken waar de beste plaatsen voor oplaadpunten zijn, zonder vooraf te moeten investeren in de aansluiting op het elektriciteitsnet en alle rompslomp van dien. Ook is het mogelijk om ergens tijdelijk de vaste oplaadpunten aan te vullen met de mobiele laadzuilen om bijvoorbeeld een drukke periode te overbruggen. De zuilen kunnen precies daar worden ingezet waar ze het meest nodig zijn.
Autonoom of op elektriciteitsnet
De mobiele laadzuilen van Volkswagen kunnen, ongeacht waar ze staan opgesteld, eenvoudig worden gevonden via internet of een app. Snelladen is mogelijk tot 100 kW (DC). Ze kunnen ook worden gebruikt om e-bikes op te laden. Er kunnen gelijktijdig vier voertuigen mee worden opgeladen. Twee via DC, twee via AC-aansluitingen. De capaciteit bedraagt maximaal 360 kWh, waarmee tot 15 elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen. Als de laadzuilen op het elektriciteitsnet worden aangesloten, kunnen ze permanent met 30kW worden bijgeladen. Omdat de accu hier als buffer werkt, is de belasting voor het elektriciteitsnet veel constanter en worden piekbelastingen voorkomen. Omdat de benodigde infrastructuur door die regelmatigere belasting ook minder kostbaar is, is het aanleggen van een oplaadpunt op die manier ook veel goedkoper en eenvoudiger.