De gestegen populariteit van SUV’s is natuurlijk niet zo gunstig voor de CO2-uitstoot. Als je – net als Volkswagen – relatief veel SUV’s verkoopt zul je die snel moeten elektrificeren om aan de CO2-normen van de EU te voldoen. Om helemaal emissievrij te rijden, moet je een auto dan voorzien van een volledig elektrische aandrijving. Zo ver gaat Volkswagen bij de Touareg nog niet.
Plug-in hybride aandrijflijn (PHEV)
Volkswagen introduceert namelijk een PHEV-uitvoering van de nieuwe Touareg. Het merk vertrouwt hier dus nog op de hybride technologie om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van deze grote SUV te verminderen. De fabrikant belooft een “symbiose van superieure prestaties en elektrisch rendement”. De aandrijflijn heeft een gecombineerd vermogen van 340 kW en bestaat uit een V6 TSI benzinemotor en een 100 kW elektromotor. Als de accu voldoende is opgeladen start de auto altijd in de volledig elektrische modus.
Tot 50 kilometer bereik in elektrische modus
De actieradius in deze modus bedraagt 50 kilometer en de Touareg PHEV kan dan een snelheid van 140 km/u bereiken. Volgens Volkswagen zullen de meeste forensen hun ritten met de Touareg R volledig elektrisch afleggen. De bestuurder kan het laadniveau van de accu controleren via het ‘hybride’ menu in het infotainmentsysteem. Dit maakt het mogelijk om zelfs aan het einde van een reis voldoende elektrische energie beschikbaar te hebben. Wanneer de navigatie actief is, houdt de “battery manager” ook rekening met de weg- en topografiegegevens om het accuverbruik aan te passen en zo het elektrisch bereik te optimaliseren. De elektromotor onttrekt zijn energie aan een lithium-ionaccu met een capaciteit van 14,1 kWh. Deze is onderin de kofferbak geïntegreerd. Het vermogen wordt via een automatische 8-versnellingsbak (met Tiptronic) overgebracht naar het standaard 4MOTION vierwielaandrijfsysteem.
Trailer Assist
Dankzij de vierwielaandrijving en het forse koppel van 700 Nm kan de Volkswagen Touareg R aanhangwagenladingen tot 3,5 ton aan. Ook wordt hij als eerste plug-in hybride SUV aangeboden met Trailer Assist. Dit assistentiesysteem voor geautomatiseerd manoeuvreren met een aanhangwagen is ook puur elektrisch beschikbaar.
Travel Assist
Een andere innovatie is de nieuwste versie van Travel Assist, die het voor het eerst mogelijk maakt om tot een snelheid van 250 km/u met zogenaamd “assisted driving” te rijden. “De topsnelheid zelf is minder belangrijk dan het feit dat de nieuwste generatie Travel Assist het steeds hogere ontwikkelingsniveau van Volkswagen-systemen op de weg naar autonoom rijden (IQ. DRIVE) weerspiegelt”, aldus de fabrikant.