Om te kunnen voldoen aan de vraag naar elektrische auto’s in de komende tien jaar denkt Volkswagen veertig gigafabrieken nodig te hebben. Dat denkt de R & D-afdeling van het bedrijf. Volkswagen houdt regelmatig bij hoe de markt ervoor staat en de schatting is nog niet eerder zo hoog geweest als hij nu is.
Een kwart
Volkswagen schat in dat een kwart van de verkopen tegen 2025 zal bestaan uit auto’s die op batterijen worden aangedreven. Dit betekent dus ook dat er voldoende ruimte moet zijn om niet alleen de auto te maken, maar ook de batterij te vervaardigen en te vullen. Daarin gaat het meeste werk zitten. Volkswagen schat in dat 150 gigawatturen nodig zullen zijn. Omgerekend gaat het dan dus om ongeveer 285.000 jaar aan branduren voor een standaard tl-buis.
Topje van de ijsberg
De schatting van Volkswagen alleen is slechts het topje van de ijsberg. Bedenk namelijk ook wat andere fabrikanten nodig gaan hebben. Tientallen fabrieken zullen nodig zijn. De onderzoeksafdeling van het bedrijf denkt dat de autoindustrie voorbij de 1,5 terawatturen zal gaan rond 2025. De fabriek die Tesla bouwt in samenwerking met de Japanse batterijfabrikant Panasonic geldt als voorbeeld volgens de onderzoekers van het Duitse merk. Ook bij de concurrent schat men in dat meerdere van deze fabrieken op korte termijn nodig gaan zijn. Zeker nu het de Tesla Model 3 op de markt gaat brengen.
Andere ontwikkelingen
Volkswagen moet niet alleen investeren in auto’s en fabrieken. Zo heeft het bijvoorbeeld ook nog altijd te maken met de straffen na het Dieselgate-schandaal. Dit heeft onder meer als gevolg dat Volkswagen eigen laadstations in de Verenigde Staten moet bouwen. Deze moeten specifiek in achterstandswijken komen. Daarmee is het bedrijf inmiddels begonnen. In Washington zijn de eerste laadstations inmiddels in aanbouw. In de stations moet snelladen gemakkelijk gemaakt worden. Bovendien moet het werkgelegenheid verschaffen voor plaatselijke ondernemers.