Het aantal elektrische auto’s neemt elk jaar fors toe. Veel zakelijke rijders lijken inmiddels de overstap naar een elektrische auto te overwegen. Tot op heden moet er toch nog flink in de buidel getast worden om een elektrische auto aan te schaffen en voor de zakelijke rijder is het maandelijkse leasebedrag nog niet mals. Volgens Reinhard Fischer, senior vice president bij de Volkswagen Group, zullen de prijzen binnenkort echter flink dalen. De status van ‘early adaptors’ is het station voor elektrisch rijden inmiddels voorbij, aldus Fischer.
Forse investeringen
De uitspraak lijkt zich vooral te richten op de Volkswagen Group zelf. Onder deze groep vallen onder andere Audi, Bentley en Porsche. Inmiddels heeft de fabrikant ruim vijftig miljard dollar geïnvesteerd in elektrische auto’s. Juist door deze forse investering kunnen er nu op grote schaal elektrische auto’s worden geproduceerd door het concern en is het kantelpunt dus bijna genaderd. Uiteraard moet de grote investering ook nog terugverdiend worden. Zo moeten er voor 2028 ruim 70 volledig elektrische auto’s op de markt zijn gebracht die onder de vlag van Volkswagen vallen. Van deze 70 modellen moeten er tegen die tijd 22 miljoen exemplaren op de weg terug te vinden zijn. De plannen lijken ambitieus, maar zeker niet onhaalbaar. Het concern kan zijn plannen over verschillende merken uitsmeren en hier ligt dan ook de kracht.
Eerste modellen
Om de uitspraak van Fischer extra kracht bij te zetten wordt de Volkswagen ID.3 aangehaald. Dit model heeft al prijzen die onder de € 40.000,- gaan en voor de toekomst zal er nog een goedkoper model aan toegevoegd worden. Dit laatste model zal het dan helaas nog wel moeten stellen met minder bereik. Volgens Volkswagen gaat deze goedkoopste ID.3 ongeveer € 30.000,- kosten. Met deze wetenschap kun je dus een volledige elektrische Volkswagen aanschaffen voor de prijs van een gemiddelde Volkswagen Golf op benzine.
Ook de Volkswagen e-Up! is een goed voorbeeld van een goed betaalbare elektrische auto, die inmiddels goed is aangeslagen. Dat elektrisch rijden aan populariteit wint is inmiddels wel duidelijk en meer modellen zullen
dan ook spoedig gaan volgen.
Acceptatie
De elektrische auto lijkt inmiddels zijn kopers wel te vinden. Dit is in het begin wel anders geweest. Toen moesten kopers nog overtuigd worden om elektrisch te gaan rijden. Volgens Fischer is inmiddels een grote groep mensen serieus geïnteresseerd en overwegen deze echt om elektrisch te gaan rijden. Daarnaast lijken veel mensen inmiddels te beseffen dat dit de nieuwe weg is die veel autofabrikanten gaan bewandelen om zo aan nieuwe emissienormen te kunnen gaan voldoen.
Uit onderzoek van Volkswagen blijkt dat de acceptatie van de elektrische auto in de afgelopen jaren enorm gegroeid is. Waar er eerst angst was voor de combinatie van elektriciteit en water (lees regen) lijkt dit inmiddels verdwenen te zijn. Nu lijkt vooral de angst voor het niet kunnen bijladen van de elektrische auto de grote angst te zijn. Deze angst kan Volkswagen nog niet wegnemen, maar in hoog tempo zien we laadpunten in Nederland uit de grond schieten. Net als bij de eerste angst, welke inmiddels is geaccepteerd, zal de tweede angst langzaam verdwijnen.
Wanneer dit alles geaccepteerd is zullen, volgens Fischer, meer mensen de overstap gaan maken naar elektrisch rijden. Het kantelpunt ligt dan ook zeer dichtbij en de prijzen kunnen daardoor plotseling gaan zakken.