De Volkswagen Golf heeft zijn populariteit en image mede te danken aan de sportieve GTI-uitvoeringen. Uiteraard kan zo’n sportieve versie ook niet ontbreken bij de nieuwe elektrische Volkswagen-modellen. Maar ook daar wordt aan gewerkt. De sportieve elektrische auto’s van Volkswagen krijgen de naam “GTX” en zullen over iets meer dan een jaar worden gelanceerd. Dit vermeld het Engelse tijdschrift Autocar en verwijst daarbij naar topmanagers uit Wolfsburg die niet met naam en toenaam worden genoemd.
Mogelijk met vierwielaandrijving
De letter X in die toevoeging zou kunnen verwijzen naar de aanwezigheid van vierwielaandrijving. Het is echter nog te vroeg om daar iets met zekerheid van te zeggen, ook omdat Volkswagen in het verleden voornamelijk GTX-uitvoeringen met voorwielaandrijving uitbracht.
ID.Crozz GTX
Zoals bekend gaat Volkswagen alle volledig elektrische auto’s op een specifiek, in eigen beheer ontwikkeld platform bouwen. Er zijn al verschillende modellen gepresenteerd en van het eerste model, de ID.3, worden volgend jaar de eerste exemplaren afgeleverd. Deze komt qua afmetingen ook redelijk overeen met de populaire Golf. Je zou dan ook verwachten dat er juist als eerste van de ID.3 een sportieve GTX-versie zou komen maar dat is volgens Autocar niet het geval. De eerste sportieve variant zou volgens Autocar namelijk op basis van de ID.Crozz – een crossover – worden ontwikkeld. Deze ID.Crozz GTX wordt waarschijnlijk begin 2021 gepresenteerd.
Sportiever rijden beperkt actieradius
Een elektrische aandrijflijn is natuurlijk bij uitstek geschikt om sportief mee te rijden. Elektromotoren hebben namelijk het voordeel dat ze al vanaf nul toeren het volledige koppel leveren. Maar sportief rijden houdt ook in dat er intensiever gebruik wordt gemaakt van het maximale vermogen en koppel. Daardoor zal de accu weer eerder leeg raken. Dat is bij elektrische auto’s, waarbij de actieradius toch vaak al een aandachtspuntje is, natuurlijk wel iets om bij stil te staan.
Nog niets bekend over de specificaties
Het is nog niet bekend of Volkswagen de ID.-GTX modellen een sterkere aandrijflijn en/of accupakket meegeeft. Het valt dus nog te bezien wat we qua prestaties en actieradius van de ID.-GTX modellen mogen verwachten. De enige gegevens die wel bekend zijn, zijn die van de normale VWID.3. Deze heeft een elektromotor die maximaal 150 kW (204 pk) kan genereren. Hiermee bereikt de ID.3 een topsnelheid van 160 kilometer per uur en accelereert hij in slechts 7,5 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur.
ID.R modellen
Nog sportiever dan de geplande GTX-modellen zouden de versies met de toevoeging “R” kunnen zijn. Volkswagen laat met de ID.R-racewagen al zien wat welke indrukwekkende prestaties elektrische auto’s zowel op de weg als het circuit neer kunnen zetten. Volkswagen heeft voor zover wij weten nog geen concrete plannen voor productiemodellen die op de ID.R. zijn gebaseerd.