Als het aan Volkswagen ligt, dan is het snelheidsrecord op de Nürburgring binnenkort weer in handen van de fabrikant. Dit is immers al jaren een belangrijke zaak voor auto’s in allerlei vormen. Wie het goed doet op dit circuit heeft de zaken goed voor elkaar. De fabrikant gaat in de zomer een aanval doen.
Vlaggenschip
Voor de recordpoging heeft Volkswagen het vlaggenschip van de nieuwe elektrische ID-reeks op het oog. De ID R, de auto die voor de liefhebbers van snelheid ontwikkeld is, moet het record gaan pakken. Dit model moet in 2020 ook verkrijgbaar worden voor de consument. Met het record in handen zou dit een stuk aantrekkelijker kunnen zijn. De auto maakt dan goede reclame voor het eigen kunnen.
Pikes Peak
Dat de Volkswagen ID R wat kan is al bekend. De elektrische raceauto van Volkswagen pakte vorig jaar het record in de iconische Pikes Peak race. Een heuvelproef die met geen andere op de wereld te vergelijken is. De auto verpulverde daar het oude record dat ooit door Peugeot was neergezet. Op de Nürburgring zal de concurrentie echter van een andere orde zijn. Daar werd het record in 2017 neergezet door een NIO EP9. Deze auto staat sindsdien bekend als de musclecar onder de elektrische auto’s. De fabrikant weet al hoe het dit record weer in handen moet gaan krijgen.
Sneller dan F1
De variant die Volkswagen aan het prepareren om over enkele maanden het record te pakken heeft in ieder geval alvast van zich doen spreken. Op korte sprints wist de auto sneller van 0 naar 100 te gaan dan Formule 1 en Formule E bolides. De ID R doet er 2.25 seconden over om dit voor elkaar te krijgen. De start is daarmee vooralsnog goed op orde. Het baanrecord zal echter meer inhouden dan alleen een goede start kunnen maken met de auto. Alle reden om dit te doen.