De XEV LSEV is klaar om op grote schaal geproduceerd te worden. De auto werd al 7.000 keer besteld in de afgelopen maanden. Die bestelling kunnen nu worden afgewerkt. Daarnaast trekt de auto van de Italiaanse fabrikant de aandacht van een aantal producenten uit verschillende landen. De techniek kan weleens de standaard worden.
3D printen
Het gebruik van onderdelen die met een 3D-printer zijn vervaardigd is op zichzelf niet nieuw. Veel fabrikanten maken hier al in meer of mindere mate gebruik van. Dat XEV, wat staat voor X Electric Vehicle, nu een volledige auto voor het grote publiek print is wel nieuw. DE LSEV krijgt alleen stoelen en glas toegevoegd. De rest is geprint. Daardoor kan de tweezitter gemakkelijk worden geproduceerd.
Minder
Het grote voordeel van het gebruikt van een 3D-printer om auto’s te maken is dat het aantal onderdelen nog verder wordt teruggedrongen. Waar elektrische auto’s van nature al minder onderdelen hebben, is dit voor de 3D-variant van XEV wel heel drastisch. Deze auto heeft namelijk nog maar 37 deeltjes. Een gemiddelde elektrische auto heeft er zo’n tweeduizend. Bovendien kan de tijd waarin deze vervaardigd wordt met twee derde worden teruggebracht. De kosten om in deze auto te investeren waren bijna driekwart lager dan voor een auto gebruikelijk is. Al deze voordelen hebben de hoofden van start-ups en gevestigde bedrijven doen draaien.
Veel vraag
In februari werd al bekend dat er veel vraag naar de auto is. De XEV LSEV werd 7.000 keer besteld. Zo wil onder andere het Italiaanse postbedrijf ermee gaan werken. Ook autoverhuurbedrijf ARVAL wil een aantal modellen in de line-up opnemen. Beide bedrijven willen de kleine voertuigjes vooral voor de diepste binnensteden van de grote plaatsen in het land gaan gebruiken. Aan het eind van 2018 zal de productie daadwerkelijk uitgevoerd worden. Die moet volledig gedaan zijn in april 2019. Daarna wil het bedrijf alleen nog maar custom auto’s printen. Elk model moet dan anders worden, aangepast aan de wens van de klant.