Hyundai is een van de weinige autofabrikanten die een compleet aanbod heeft van verschillende aandrijftechnieken. Naast een volledig elektrische aandrijflijn biedt het merk onder andere plug-in hybride en mild hybride aan. Vooralsnog lijkt de autofabrikant nog weinig te zien in een volledig elektrisch wagenpark. Het is juist daarom dat Hyundai liever een breed scala aan aandrijflijnen biedt.
Doordachte keuze
De keuze van Hyundai om meerdere aandrijflijnen aan te bieden komt niet zomaar uit te lucht vallen. Als buitenstaander kun je het echter wel als vreemd opmerken. Veel andere autofabrikanten kiezen er juist voor om over te schakelen op volledig elektrisch. Een enkel model is nog eventueel beschikbaar als PHEV. Bij de Koreanen is het aanbod juist enorm. Je kunt het zien als wispelturig, maar Labrosse, Head of Product Planning bij Hyundai Motor Europe’s Technical Center, denkt hier heel anders over. Het huidige aanbod van auto’s is volgens hem een doordachte keuze vanuit de fabrikant.
Bezwaren vanuit Hyundai
Hyundai zou natuurlijk volledig kunnen inzetten op een volledig elektrische vloot. In 2050 moet de complete auto-industrie namelijk CO2-neutraal werken. De fabrikant is echter van mening dat er ook verder gekeken moet worden. Zo moet er gekeken worden naar de manier waarop de benodigde energie wordt opgewekt. Dit gaat nu nog alles behalve CO2-neutraal en is zelfs relatief vervuilend.
Een ander bezwaar is volgens Labrosse de productie van accu’s. Zo werd er in 2018 al evenveel accu’s verbruikt in tegenstelling tot alle andere industrieën samen. In 2030 is de verwachting dat dit aantal vermenigvuldigt kan worden met dertig. Het aandeel van de elektrische auto is dan nog steeds relatief klein, aldus Labrosse. Volgens hem zal tegen die tijd het wereldwijde marktaandeel slechts 20% zijn.
Het derde bezwaar vanuit Hyundai is onder meer de benodigde grondstoffen. Bepaalde grondstoffen, welke noodzakelijk zijn voor de productie van de accu’s, zijn moeilijk bereikbaar. In de werelddelen waar deze grondstoffen beschikbaar zijn is het juist weer een milieuvervuilend proces. In dat gebied zal er dus geen vooruitgang geboekt worden, terwijl dit in Europa juist wel weer is. Op dat gebied blijf je het probleem alsmaar verschuiven. Een concrete oplossing is er dan vooralsnog niet.
Europa
De Europese Commissie wil dat er meer elektrische kilometers worden afgelegd. Dit is volgens Hyundai prima mogelijk met het huidige aanbod van plug-in hybrides. Volgens de fabrikant kan er met dezelfde hoeveelheid accu’s meer auto’s worden gebouwd. Ondanks de geringe elektrische actieradius van een PHEV is dit voor de meeste mensen doorgaans voldoende.
De mix in de verschillende aandrijflijnen is volgens Hyundai dan ook een bewuste keuze. Dat de volledig elektrische auto inmiddels tot het leveringsprogramma hoort heeft meerdere redenen. Deze lijken echter nu eerder opgelegd dan dat Hyundai dit uit vrije wil heeft gedaan. Daarnaast zal de fabrikant voorlopig nog geen afscheid nemen van hun diesels. Deze zijn relatief schoon te noemen voor wie lange afstanden moet overbruggen.
Volgens Hyundai is de consument nog niet helemaal klaar voor de overstap naar elektrisch rijden. Wanneer deze overstap een stuk makkelijker zal zijn zal de fabrikant zijn aanbod opnieuw onder de loep nemen. Voor nu hoeven wij in ieder geval niet te vrezen voor het ruime aanbod van aandrijflijnen bij de Koreanen.