Het blijft voor veel autofabrikanten en vlootbeheerders alsmede veel zakelijke rijders en consumenten steeds lastiger om te bepalen wat nu gunstiger is. Een (plug-in) hybride biedt een grotere acteradius en is minder afhankelijk van snelladen onderweg. Een volledig elektrische auto is weer stiller en rijdt volledig emissievrij. Maar in Nederland is voor zakelijke rijders ook de bijtelling van belang. Tot een bedrag van 45.000 euro bedraagt die dit jaar nog maar 8% en voor hybrides geldt weer de volledige 22%. Verder hebben veel hybrides een redelijke aanhangergewicht. Dat is bij volledig elektrische auto’s veel lastiger. Vanwege de kostbare accu zijn volledig elektrische auto’s vaak ook duurder in aanschaf. Zo valt er voor alles wat te zeggen.
“Niet altijd de beste oplossing”
IAV, een van de grootste ingenieursbureaus in de automobielindustrie ter wereld en dochter van Volkswagen en Continental, bemoeit zich ook met deze discussie. Sterker nog, het bureau roept op tot een open discussie rondom de technologie voor CO2-besparende wagens. Een woordvoerder van IAV stelt op het autocongres “The Drive of Tomorrow” dat de volledig elektrische auto niet de beste oplossing voor alle voertuigsegmenten is. Dit zei Christoph Danzer, IAV Manager voor Aandrijftechniek en voormalig hoogleraar aan de Technische Universiteit van Chemnitz.
Kosten versus CO2-besparing
IAV zet de CO2-besparing die door alle huidige aandrijftechnologieën wordt bereikt in verhouding tot de kosten. Als ze ook de energieopwekking meerekenen, zegt IAV dat in de Duitse energiemix in 2030 elektrische auto’s de CO2-uitstoot kunnen verminderen tot hooguit 77 gram/kilometer. Hoewel de uitstoot van auto’s met verbrandingsmotoren in 2030 hoger zal zijn dan gemiddeld 95 gram/kilometer, is het verschil kleiner dan verwacht. Dit gat zou men weer kunnen dichten door tegen redelijke kosten synthetische brandstoffen te ontwikkelen.
Voor 50% minder uitstoot stijgen de voertuigkosten met 81%
Volgens IAV zou Duitsland de CO2-uitstoot met maximaal 50% verminderen als het hele wagenpark zou worden omgebouwd tot elektrische auto’s. Maar dan stijgen de voertuigkosten waarschhijnlijk met ongeveer 81%. Als Duitsland daarentegen kiest voor een mix van elektrische voertuigen, hybride voertuigen en auto’s met een efficiënte verbrandingsmotoren, wordt de CO2-uitstoot met 26 procent verminderd met een kostenstijging van slechts 30 procent. IAV ziet de hybridetechniek als een voordeel ten opzichte van de puur elektrische auto, met name voor grotere auto’s.
Open discussie
Tegelijkertijd is het noodzakelijk om meer synthetische brandstoffen te gebruiken om de CO2-uitstoot van het bestaande wagenpark op korte termijn te verminderen. “We hebben een open technologie discussie nodig”, eist Danzer. “De diesel heeft ook nog steeds zijn voordelen.” Om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen, moet men zich eigenlijk veel meer moeten richten op andere transportsectoren. Bij schepen, vliegtuigen en vrachtverkeer is volgens Danzer juist veel winst te behalen. Maar daar gebeurt nu veel te weinig.