Ze hebben de smaak goed te pakken bij Lamborghini. Al eerder werd de Urus ook beschikbaar als hybride. Vandaag werd bekend dat het Italiaanse merk een volledig elektrische vierdeurs GT op de planning heeft staan. Het model is gebaseerd op een concept welke in 2008 werd gepresenteerd op de Autosalon van Parijs. Wij zullen helaas nog wel even geduld moeten hebben alvorens hij werkelijk geleverd zal worden.
Brede markt
Al eerder werd duidelijk dat de Urus de juiste stap is geweest voor Lamborghini. De verkoopaantallen zijn ver boven verwachting. Heel vreemd is het niet, want met de Urus spreekt de fabrikant wel een veel breder publiek aan. Met dit laatste in hun achterhoofd heeft Lamborghini een ambitieus project opgepakt. Ze willen een vierdeurs GT op de markt zetten die volledig elektrisch zal zijn. Net als bij de Urus is de keuze voor configuratie puur gebaseerd op grotere aantallen. Nu ook de wetgevingen rondom CO2-uitstoot strenger worden zal de supercar-fabrikant wel iets moeten doen. De keuze voor een sportieve vierdeurs GT die volledig elektrisch is lijkt dan ook de perfecte oplossing te zijn.
2+2 GT
Maurizio Reggiani, hoofd van research en design bij Lamborghini, geeft aan dat de komst van een elektrische auto bij Lamborghini precies goed is uitgewerkt. De timing had wat dat betreft niet beter kunnen zijn. Dat de fabrikant nu voor een 2+2 GT kiest heeft meerdere redenen en dus ook meerdere voordelen. Zo kan deze nieuwe auto ontwikkeld worden op het bestaande PPE-platform waarop onder andere de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT zijn gemaakt. Doordat Lamborghini zelf dit platform niet hoeft te ontwikkelen kunnen de kosten voor de auto behoorlijk gereduceerd worden.
Volledig elektrisch rijden is en blijft wel nieuw voor Lamborghini. Toch hebben klanten minder hoge verwachtingen van een 2+2 GT als je het hebt over prestaties. Bij een volledig elektrische supercar worden er toch wel hogere eisen en verwachtingen neergelegd. Toch weet Maurizio Reggiani ook dat de verwachtingen wel hoog zullen zijn. Hij neemt als voorbeeld dat de auto een minimale actieradius nodig heeft van 500 kilometer om nog serieus mee te kunnen doen.
Evoque
Het is goed mogelijk dat Lamborghini de auto naam uit 2008 gaat gebruiken. De Evoque werd toen op de autosalon in Parijs als een 2+2 GT. Uiteraard toen nog met een forse benzinemotor. Zoals de fabrikant het zelf aangeeft bezit de Evoque alle kenmerken van een echt Lambo, maar de voordelen van een sportieve vierdeurs GT.
Extreme, uncompromising and unmistakably Italian, it brings a whole new versatility to the brand’s DNA – with its four seats and ample luggage space, this “everyday sports car” is a perfect fit for an equally versatile lifestyle.
Ontwikkeling
De basis mag er dan zijn, maar het concept zal nog wel verder uitgewerkt moeten worden. Hiervoor zal Lamborghini voortborduren op het eerdere concept wat in 2008 werd getoond. Bij Lamborghini ligt de lat erg hoog. In de komende jaren zal de fabrikant mogelijk het concept wel laten zien, maar de nieuwe auto wordt naar verwachting pas in 2025 werkelijk in productie genomen.