Volvo is al enige tijd in Chinese handen. Dat begint zich nu ook steeds meer te uiten in de strategie die met het bedrijf wordt gevoerd. Ook de recentelijk losgekoppelde zusteronderneming Polestar zal meer en meer gericht worden op verkopen in China. Daarvoor wordt de komende tijd zo’n 700 miljoen euro uitgetrokken.
Nieuwe fabriek
Dat geld wordt onder andere gestoken in een nieuwe fabriek in de regio Sichuan. Daar moeten de elektrische Volvo’s en Polestars worden vervaardigd. De stap wordt gezet juist op het moment dat bekend is geworden dat Tesla ook in China zelf zal gaan produceren. Volvo heeft als onderdeel van een Chinese maatschappij echter wel een aantal voordelen ten opzichte van de concurrentie. Dit heeft te maken met de Chinese regelgeving.
Chinese bedrijven
In China is het nog altijd gebruikelijk dat Chinese bedrijven een voordeel hebben ten opzichte van buitenlandse bedrijven. Om die reden zoeken veel autofabrikanten dan ook samenwerkingen met startups en kleine autofabrieken in het land. Voor Volvo en Polestar is dit echter geen probleem. Zij kunnen direct in een eigen fabriek aan de slag om dat de merken al als Chinees worden aangemerkt door toedoen van de eigenaar. De eerste palen worden deze week geslagen in Chengdu. China wil in 2030 volledig elektrisch zijn op het gebied van transport, om die reden wordt het gemakkelijk gemaakt om snel te handelen.
Volledig elektrisch
De stap past bovendien goed in het nieuwe beleid dat eerder dit jaar voor Volvo en Polestar werd aangekondigd. Het bedrijf stopt met het verder ontwikkelen van zijn brandstofmotoren. Vanaf 2019 moeten alle modellen elektrisch of hybride zijn. In oktober werd bovendien het eerste model van Polestar gepresenteerd. Dit moet een merk worden voor het hogere segment. Door de snelle toename van het aantal rijken in China denkt men juist in dit land zeer snel te kunnen groeien met het bedrijf. Zeker wanneer de productie ter plekke gedaan kan worden.