Gisteren onthulde Volvo de nieuwe C40 Recharge. De ‘C’ in het typenummer kan hierbij zowel voor coupé als voor cross-over staan. Omdat het nieuwe model van Volvo behoorlijk hoog op zijn poten staat, gaan we uit van het laatste. Hoewel de Volvo C40 Recharge op hetzelfde CMA-platform als de XC40 staat, zal Volvo de C40 uitsluitend als volledig elektrisch model aanbieden. Bovendien kun je hem alleen online kopen. Dat kan vanaf mei, de productie van de Volvo C40 Recharge start in het najaar. Dat betekent dat we nog dit jaar de eerste eenheden van dit fraaie model tegemoet kunnen zien.
Made in Belgium
Volvo gaat de C40 Recharge overigens in de fabriek in het Belgische Gent bouwen. Die fabriek, waar ook de XC40 vandaan komt, gaat op die manier steeds meer over op ‘elektrisch’. Uiteindelijk wil Volvo alleen nog maar elektrische auto’s gaan bouwen. Dat moet vanaf 2030 het geval zijn.
Niet de opvolger van de V40
Je zou de C40 Recharge min of meer beschouwen als een (maar niet ‘de’) opvolger van de V40. Dit model krijgt geen directe opvolger. Maar als we kijken naar de elektrische concurrenten van de V40, dan komen we behalve de Polestar 2 uit bij de VW ID.3 en ID.4 en de Tesla Model 3. De nieuwe Volvo C40 Recharge zou daar wel eens een sterke concurrent voor kunnen worden.
De Volvo C40 Recharge is een cross-over. Hij is dus iets lager dan de XC40, wat een echte SUV is. De nieuwe Volvo C40 Recharge is 4,43 m lang, 2,04 m breed en 1,58 m hoog. Dat betekent dat hij qua lengte en breedte nagenoeg even groot is als de XC40, maar zo’n 7 cm lager is. Die lagere daklijn maakt hem een stuk sportiever en dat kan hij best hebben. De gedrongen, sportieve lijn, in combinatie met de nieuwe LED-achterlichten en slanke LED-koplampen, geven de auto een stoer en sportief uiterlijk.
Rijden en laden
Niet alleen het platform maar ook de aandrijflijn zijn identiek aan de XC40 Recharge P8. Dat geldt ook voor de prestaties. De 300 kW-elektromotor laat de nieuwe Volvo C40 in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/u.
Ook de actieradius zal niet veel verschillen met die van de XC40, al mag je verwachten dat de nieuwe Volvo C40, omdat hij wat lager is, wat minder lichtweerstand zal hebben. Dat is altijd gunstig voor de actieradius. Volvo geeft in ieder geval 420 kilometer op. Een nette waarde, maar daarmee komt hij uiteraard wel wat tekort als je hem met de Tesla Model 3 vergelijkt. Het laadvermogen van de C40 is een stuk minder dan de Tesla. Net als zijn hogere broer haalt de Volvo C40 Recharge aan een snellaadstation een laadsnelheid van 150 kW. Aan een normaal AC-laadpunt kun je hem met 11 kW laden.
Android infotainment
Een sterk punt van de nieuwe Volvo-modellen is het infotainmentsysteem. Dat is samen met Volvo ontwikkeld en draait op het Android operating system. Standaard omvat het systeem Google Maps met navigatie en de Google Assistant spraakherkenning. De auto heeft toegang tot de Google Play Store. De bestuurder kan daardoor ook andere apps installeren. Volvo regelt de software-updates van C40 Recharge, zoals tegenwoordig gebruikelijk wordt, via over-the-air updates.