Inmiddels is het Volvo ook duidelijk geworden dat elektrisch rijden de nieuwe norm zal worden. Vandaag heeft de Zweedse autofabrikant dan ook hun plannen uit de doeken gedaan omtrent elektrisch rijden. Deze plannen werden samen gedeeld met de lancering van de Volvo XC40 Recharge P8. Het is wel duidelijk dat Volvo de toekomst van elektrisch rijden serieus neemt.
XC40 Recharge P8
Vandaag konden wij voor het eerst kennis maken met de XC40 Recharge P8. Zoals de naam het al een beetje doet vermoeden is dit de volledig elektrische versie van de XC40. Het zal een aanvulling worden op de eerder gelanceerde plug-in hybride. Tijdens de lancering van deze auto maakte Volvo ook duidelijk dat er een P4 gepland staat. Dit is een minder krachtige versie in vergelijking met deze P8. Je moet dan ook rekenen op een kleinere actieradius. Exacte specificaties van deze minder krachtigere variant werd helaas nog niet gedeeld. De volledig elektrische P8 trekt een sprint naar de 100 km/h in 4,9 seconden. Met een actieradius van 400 kilometer is het ook een acceptabele afstand te noemen.
Op de XC40 Recharge P8 zullen wij nog wel even moeten wachten. De eerste leveringen zullen pas plaatsvinden in het derde kwartaal van 2020. De eerder genoemde P4 zal pas eind 2021 op de markt komen.
Uitbreiden
Dat de XC40 nu de primeur krijgt voor het volledig elektrisch rijden is niet gek. Het is momenteel een absolute bestseller bij Volvo. Toch worden zowel de P4 als de P8 verder doorgevoerd binnen de bestaande modellen van Volvo. Het is helaas nog niet bevestigd, maar volgens bronnen ontwikkelt de fabrikant momenteel een volledig elektrische auto die op een nieuw platform moet worden gebouwd. In andere gevallen is het een volledig elektrische auto die wordt aangevuld binnen de bestaande modellen. In 2022 zullen wij hier de eerste vruchten van kunnen plukken. Tot 2025 moet er dan jaarlijks een model volgen.
Twin Engine
Op het gebied van plug-in hybrides is er ook veel nieuws te melden. Zo zullen de Twin Engine krachtbronnen uit de S60 en V60 nu ook hun weg gaan vinden in de XC60 en de V90. Bij de XC40 wordt het motoraanbod uitgebreid met een T4-variant. Deze laatste zal halverwege volgend jaar beschikbaar moeten komen. Deze laatste plug-in hybride volgt dan enkele maanden later ten opzichte van de T5 Twin Engine die in de eerste helft van 2020 beschikbaar zal komen.
Klimaatneutraal
Vandaag toonde Volvo ook hun klimaatplannen. De plannen zijn zeker niet voor de korte termijn. Zo wil Volvo de CO2-uitstoot per auto tot en met 2025 met 40% reduceren. Hier is de elektrificatie van verschillende modellen een belangrijk onderdeel, maar hier blijft het niet bij. Ook in fabrieken, kantoren en bij toeleveranciers moeten er stappen ondernomen worden om aan deze plannen te kunnen voldoen.
In 2025 moet de helft van alle Volvo’s elektrische aangedreven worden. Vanaf dat jaar moet de CO2-uitstoot ook met 50% zijn gereduceerd. Op dat moment moet het distributienetwerk 25% minder CO2 uitstoten. Ditzelfde percentage zal vanaf 2025 gaan gelden voor het gebruik van gerecycled plastic in het interieur van de Volvo’s. Als de plannen helemaal goed verlopen wil de autofabrikant in 2040 helemaal klimaatneutraal opereren. Vanaf dat moment moet elke Volvo dan volledig elektrisch rijden. Het hergebruik van materialen voor de productie van auto’s zal dan ook zeker een belangrijke rol spelen om deze klimaatneutrale doelstelling te behalen.
De eerste serieuze stappen worden in ieder geval gezet. Zo heeft Volvo te kennen gegeven dat van elk nieuw model, wat nu gelanceerd wordt, er ook een elektrische variant in de prijslijst zal verschijnen. Over twintig jaar weten wij pas of Volvo de doelstellingen werkelijk heeft behaald. De plannen zijn ambitieus, maar zeker niet onhaalbaar.