Vaak is Volvo een voorloper, maar een volledig elektrisch model liet lang op zich wachten. Nu is het bijna zo ver: op 16 oktober presenteren ze de elektrische variant van de XC40. Zoals we van Volvo mogen verwachten, zetten ze hierbij hoog in op veiligheid.
Nieuwe voorzijde
De hoge eisen die ze stellen aan veiligheid, zou ook de reden zijn waarom de ontwikkeling zo lang duurde. De uitstekende veiligheidsvoorzieningen van de reguliere XC40 waren natuurlijk de uitgangsbasis. Toch is de structuur van de voorzijde van deze Volvo compleet opnieuw ontworpen en versterkt, om het gebrek aan een motor in de neus te compenseren. Zo voldoet ook de elektrische XC40 aan de hoogste veiligheidsnormen van Volvo.
Ook achterzijde elektrische XC40 versterkt
Niet alleen de voorzijde werd aangepast en versterkt. Ook de carrosseriestructuur aan de achterzijde, waar de elektrische aandrijflijn is geïntegreerd, werd flink aangepakt. Wanneer de XC40 een aanrijding krijgt, worden de optredende botskrachten beter verdeeld. Bovendien worden ze weggeleid van de cabine. Op die manier is de belasting op de inzittende bij een ongeval beperkt.
Kreukelzone rond accupakket
Volvo ontwikkelde een nieuwe, unieke veiligheidsstructuur om zo bij een aanrijding de inzittenden te beschermen en het accupakket intact te houden. De accu’s zijn ondergebracht in een veiligheidskooi opgebouwd uit geëxtrudeerd aluminium, welke in het midden van de carrosseriestructuur is geïntegreerd. Zo creëerde Volvo een ingebouwde kreukelzone rondom het accupakket.
Verlaagd zwaartepunt
Het accupakket in de vloer te plaatsen heeft een bijkomend voordeel. Zo komt namelijk het zwaartepunt van de auto lager te liggen. Dit zorgt voor een verhoogde stabiliteit, waardoor het risico op omslaan verkleint.
ADAS
Ook op het gebied van actieve veiligheidssystemen kan deze Volvo rekenen op vernieuwing. De elektrische XC40 is het eerste model dat wordt uitgerust met het nieuwe sensorplatform ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). De software hiervoor werd ontwikkeld door Zenuity. Dit is de joint venture van Volvo Cars en Veoneer, de Zweedse leverancier van mobiliteitstechnologie.
Dit nieuwe ADAS platform bevat een aantal radars, camera’s en ultrasonische sensoren. Het is niet alleen een hypermodern actief veiligheidssysteem, het is ook schaalbaar. Daardoor is het makkelijk verder te ontwikkelen en dient het als basis voor de toekomstige technologie voor autonoom rijden.