Volvo heeft een zelfrijdende vrachtwagen getoond. De vrachtwagen had een nogal bijzondere vorm. Het ontbrak namelijk aan een cabine, aangezien er geen chauffeur nodig is. De vrachtwagen is volledig elektrisch en kan voor verschillende doeleinden worden ingezet. Al is het wel belangrijk om te weten dat het voorlopig slechts om een concept gaat.
Afgesloten
Volvo wilde nog niet bekendmaken wanneer de elektrische vrachtwagen zonder cabine verkrijgbaar wordt. We liet het alvast iets los over de strategie die de fabrikant wil volgen om de vrachtwagen op de markt te krijgen. Het Zweedse bedrijf denkt dat het voorlopig het best is als de vrachtwagen op afgesloten terreinen wordt ingezet. Denk dan aan grote havengebieden en distributiecentra. Pas later kan dan bekeken worden wat de verdere mogelijkheden zijn.
Voorspelbaarheid
Veel experts zien in de wereld van vrachtvervoer de ideale proeftuin voor zelfrijdende auto’s. Dit komt vooral doordat er een bepaalde mate van voorspelbaarheid in de routes en rijmethodes zit op veel wegen. Om die reden is het dus relatief gemakkelijk om de software goed te programmeren. Toch voorziet Volvo voor de korte en middellange toekomst nog altijd voldoende ruimte voor chauffeurs in de elektrische vrachtwagens die het wil produceren. De variant zonder cabine zal in de komende periode in ieder geval nog niet op de weg verschijnen, als het aan de fabrikant ligt.
Trailers
De zelfrijdende vrachtwagen van Volvo, die Vera heet, kan gekoppeld worden aan elke standaardtrailer zoals die nu ook gebruikt wordt. De auto kan daarentegen niet zo snel rijden als vrachtwagens op brandstof nu kunnen. De handelingssnelheid ligt flink lager met het oog op de veiligheid. Dit lijkt ook in de toekomst het geval te gaan blijven. Bij de presentatie moesten de aanwezigen ook nog altijd op veilige afstand achter een afzetting blijven toekijken. Veiligheid is nog een belangrijk punt van aandacht bij dit type zelfrijdende trucks.