Jato Dynamics, een bedrijf dat zich richt op het analyseren en vastleggen van alle mogelijke informatie over auto’s, deelt mee dat er vorige maand voor het eerst in de Europese geschiedenis meer geëlektrificeerde voertuigen dan diesels zijn geregistreerd.
Indrukwekkende start Volkswagen ID.3
Nu gaat het hierbij niet alleen om volledig elektrische auto’s (BEV’s). Men telde ook de plug-in hybrides (PHEV’s) en (milde) hybrides (HEV’s) mee. Maar die waren samen wel goed voor een op de vier nieuw geregistreerde auto’s die in september in Europa zijn geregistreerd. Een van de auto’s die voor dit historische feit zorgden, was de Volkswagen ID.3, die een indrukwekkende start maakte. Dat mocht natuurlijk ook wel, na de ellende over de software die nog niet af was.
Turbulent jaar
Al met al is 2020 een turbulent jaar voor de wereldwijde automarkten, en met name in Europa. Mede door de coronacrisis daalde het aantal registraties van auto’s in de eerste negen maanden van het jaar met 29% tot 8,54 miljoen eenheden. Maar er zijn ook tekenen dat Europa klaar is voor de elektrische revolutie. Volgens de cijfers van Jato is deze revolutie misschien zelfs al begonnen. De gegevens van Jato Dynamic zijn trouwens afkomstig van 27 Europese landen. Het aantal volledig elektrische auto’s, plug-in hybrides, volle hybrides en milde hybrides was in die landen hoger was dan het aantal registraties van dieselwagens.
Historisch feit
Voor het eerst wordt een van de twee types auto’s met verbrandingsmotoren (ICE’s) ingehaald door auto’s op alternatieve brandstoffen. Dit is een enorme omslag. Slechts vijf jaar geleden hadden de diesels nog een behoorlijk marktaandeel. Precies tien jaar geleden waren dieselauto’s zelfs nog goed voor 50% van de registraties. Natuurlijk is dat aandeel ook door de dieselgate behoorlijk gedaald. Anderzijds kunnen nu ook de eerste tekenen zien dat ook de auto’s met benzinemotor hun marktaandeel gaan verliezen.
Aantal EV’s steeg met 139%
De markt liet in september over het geheel genomen overigens een bescheiden groei van 1,2% zien. Dat duidt op een herstel na de coronacrisis, al zal de ‘tweede golf’ de autoverkopen de komende maanden misschien weer een flinke knauw gaan geven. Er zijn grote verschillen in de groeipercentages. De vraag naar benzine- en dieselauto’s daalt met dubbele cijfers ten opzichte van september 2019. Het volume van de EV’s met 139% is gestegen tot 327.800 eenheden. Dat is een record, zowel qua volume als qua marktaandeel. Ook is het de eerste keer er in Europa meer dan 300.000 EV’s in een maand zijn geregistreerd. Ook is het pas de tweede keer dat ze meer dan 20% van de registraties vormen.
Verschuiving naar EV’s
Felipe Munoz, Global Analyst bij JATO Dynamics, gaf commentaar: “De verschuiving van ICE’s naar EV’s vindt eindelijk plaats. Hoewel dit voor een groot deel te danken is aan overheidsbeleid en stimuleringsmaatregelen, zijn consumenten nu ook klaar om deze nieuwe technologieën toe te passen”.