Van verschillende kanten klinken geluiden dat de groei van het aantal verkochte EV’s in 2019 nog groter zal zijn dan in 2018. Toen stegen de verkopen met gemiddeld zo’n tien procent wereldwijd. Al waren de cijfers per land wel flink verschillend. In het komende jaar wordt nog meer van elektrisch rijden verwacht.
Groei
Volledig elektrische auto’s zijn volgens de meest experts pas aan het begin van de mogelijkheden. Dat valt te lezen in verschillende internationale media die hun voorspellingen voor het nieuwe jaar publiceren. Dat bijvoorbeeld in Engeland in november 1 op de 100 nieuwe auto’s een elektrisch betrof zegt hierin veel. De EV’s zullen snel meer marktaandeel gaan veroveren. Daar zijn de experts in Engeland het over eens. Dit geldt ook voor de andere variant.
Hybride
Ook de PHEV zal heel snel een goed marktaandeel gaan veroveren. Daar worden in sommige landen zelfs nog grotere sprongen verwacht dan op het gebied van EV’s. Alleen al omdat rijders nog sterk gemengde gevoelens hebben over het ontbreken van de zekerheid van brandstof lijkt de middenweg alleen maar populairder te worden. De groei in sommige landen overschreed de 25 procent in het vierde kwartaal. Er is wel voor beide varianten een probleem aan de horizon te zien. Het is belangrijk dat dit punt voldoende aandacht krijgt omdat anders de groei snel zou kunnen stagneren.
Wachttijd
Het probleem waar het over gaat is de oplopende wachttijd. Voor EV’s geldt in het gunstigste geval een wachttijd van 10 weken. Dit is een gebruikelijke tijd voor nieuwe auto’s in alle vormen. In de meeste gevallen moet er echter veel langer op elektrische modellen en hybride auto’s gewacht worden. Dit loopt voor sommige modellen al op tot een halfjaar en meer. De Hyundai Kona en Ioniq en de nieuwe Kia Soul zijn hier voorbeelden van. Voor de Kona geldt in sommige landen al 10 maanden wachttijd voor nieuwe kopers.