De toekomst van SsangYong Motors hangt, zo lijkt het, aan een zijden draadje. De Zuid-Koreaanse autoproducent gaat gebukt onder een schuldenlast van maar liefst 120 miljoen euro. Het merk achter de Korando e-Motion leek overgenomen te worden door landgenoot Edison Motors, maar deze verkoop is nu afgeblazen.
Toekomstplannen
En dat terwijl de toekomst van SsangYong er tot voor kort rooskleurig uitzag. Dat SsangYong Motors problemen had was al langer bekend, maar met de beoogde overname door Edison Motors leken veel van deze problemen te verdwijnen. Zo’n twee maanden geleden maakte men wereldkundig dat een internationaal consortium onder leiding van Edison Motors SsangYong over zou nemen van de Indiase Mahindra Group.
Onder Edison Motors wilde SsangYong vanaf 2023 elk jaar een nieuwe EV op de markt brengen. Er waren plannen voor meerdere nieuwe EV’s, waaronder een SUV in het C/D-segment – de J100 genaamd. Deze zou worden uitgerust met een driefaselader en een bereik hebben van meer dan 450 kilometer. Ook stond een opgewaarde, geëlektrificeerde uitvoering van de compacte SsangYong Tivoli, de X200, op de planning. Met deze modellen wilde de autoproducent ook in Europa en Noord-Amerika voet aan de grond krijgen.
Verkoop afgeblazen
Deze plannen staan inmiddels op losse schroeven, evenals het voortbestaan van SsangYong. Edison Motors had namelijk tot 25 maart om 274,3 miljard won — zo’n €205 miljoen — over te maken aan de Bankruptcy Court van Seoul. Deze aanbetaling werd echter niet gedaan, waarop SsangYong had overnamecontract ontbond.
Ogenschijnlijk had Edison Motors moeite met het geld bij elkaar te krijgen. Het had de rechtbank om uitstel verzocht, maar hier ging SsangYong niet akkoord mee. Wel had Edison in januari al €22,7 miljoen aanbetaald.
Onder curatele
De huidige problemen zijn een nieuwe episode in de inmiddels meerdere jaren durende SsangYong-soap. Vorig jaar werd de Zuid-Koreaanse autofabrikant al voor de tweede keer onder curatele gesteld vanwege diens schulden.
Wat er nu met het merk gaat gebeuren is onzeker. De grote vraag is of de Korea Development Bank, een bank van de Zuid-Koreaanse overheid, bereid is om geld te schieten. De kans hierop lijkt klein, aangezien de bank weigerde geld te lenen aan Edison Motors voor de overname. Daarnaast liet de voorzitter van de bank zich in januari al negatief uit over de overname van SsangYong.
De uiteindelijke keuze zal hoogstwaarschijnlijk een politieke zijn. De kersverse Zuid-Koreaanse regering onder leiding van Yoon Suk-yeol zal moeten bepalen of men SsangYong het redden waard vindt of niet. Vooralsnog is er dus nog geen uitsluitsel, maar dat de plannen van SsangYong voorlopig in de ijskast staan is wel duidelijk.