Volkswagen zal de nieuwe Golf in december lanceren. We zijn dan alweer bij de achtste generatie van deze bestseller beland. De Golf 8 zal niet beschikbaar zijn als elektrische auto, een volledig elektrische aandrijving is in deze klasse voorbehouden aan de ID-serie. Maar er zullen van de Golf 8 wel vijf versies met elektrische ondersteuning komen. Dat zijn enkele zogenaamde milde hybriden maar daarnaast ook twee plug-in hybride modellen. Deze kunnen een beperkt aantal kilometers volledig elektrisch rijden.
Volledig nieuw
Volgens Volkswagen maakt de Golf de grootste technische sprong sinds het debuut van de serie. “Deze auto is volledig nieuw, maar natuurlijk blijft een Golf een Golf omdat het basisidee gewoon tijdloos is. Deze auto heeft ons merk al tientallen jaren gevormd. Met de Golf hebben we doorlopend nieuwe technologieën en innovaties voor de gewone mens beschikbaar gemaakt”, zegt Ralf Brandstätter, verantwoordelijk voor de lopende zaken van Volkswagen personenauto’s.
Milde hybride
De laagste graad van elektrificatie vinden we in de nieuwe eTSI Golf. Hier bestaat de milde hybride technologie uit een gecombineerde startmotor en generator, een 48V-lithium-ionbatterij en nieuwe TSI-motoren. De ontwikkelaars beloven een brandstofbesparing tot tien procent en een soepele en comfortabele start. De Volkswagen Golf 8 zal worden aangeboden in drie vermogens: 81 kW/110 pk, 96 kW/130 pk en 110 kW/150 pk.
Plug-in hybride
De Golf 8 zal ook verkrijgbaar zijn met twee plug-in hybride aandrijvingen. Er is een nieuwe versie ontwikkeld die vooral voor efficiency bedoeld is, deze levert 150 kW/204 pk. Ook komt er een buitengewoon sportieve GTE-versie die een vermogen van 180 kW/245 pk krijgt. Beide modellen met plug-in hybride aandrijvingen hebben een 13 kWh lithium-ion batterij aan boord. Hiermee krijgen deze Volkswagens een elektrische actieradius van ongeveer 60 kilometer (volgens WLTP). Dat is iets meer dan de huidige Golf GTE, welke een actieradius van 50 kilometer volgens de inmiddels verouderde NEDC-norm heeft.
Digitaal dashboard
Voor het interieur van de volgende Golf vertrouwt VW sterk op de digitalisering. Klaus Bischoff, ontwerper bij Volkswagen, vertelt vol trots: “In een steeds complexer wordende wereld stelt de nieuwe Golf de bestuurder in staat om hem eenvoudig en intuïtief te bedienen. Vrijwel alle display- en bedieningselementen zijn digitaal: de nieuwe instrumenten en online infotainmentsystemen versmelten tot een displaylandschap met drukknoppen en schuifregelaars. Een head-up display voor de voorruit is ook als optie verkrijgbaar.”
Connected
Alle systemen van de vernieuwde Golf zijn met elkaar en met de buitenwereld verbonden. De technologie met geïntegreerde eSIM is verbonden met de online functies en diensten van VW “We Connect” en “We Connect Plus”. De nieuwe Golf is ook de eerste VW die af-fabriek via de Car2X-technologie met zijn omgeving communiceert. Signalen van de verkeersinfrastructuur en informatie van andere voertuigen in een omgeving tot 800 meter waarschuwen de bestuurder via een display. Volkswagen vertelt daarbij dat de kunstmatige intelligentie van de cloud in de Golf 8 werkelijkheid wordt. Ook verkondigt Volkswagen dat hiermee een nieuwe fase van verkeersveiligheid begint. Dat Volkswagen zich met de Golf 8 op een jonge doelgroep richt, kunnen we wel opmaken uit de muziek in onderstaande video.