Volkswagen heeft gekozen voor Zweedse startup Northvolt als partner voor de massaproductie van accucellen voor haar elektrische auto’s. Volgens de geruchten zou Volkswagen met de Zuid-Koreaanse fabrikant SK Innovation in zee gaan maar die vist voorlopig achter het net.
European Battery Union Volkswagen’s keuze voor Northvolt werd bekendgemaakt in het Duitse zaken- en vakblad Handelsblatt. Volkswagen was in maart al een samenwerking met Northvolt op het gebied van batterijonderzoek aangegaan. Deze wordt nu uitgebreid. Beide merken gaan nu een gezamenlijke productiefaciliteit op te zetten. Deze samenwerking, die onder de naam European Battery Union (EBU) zal werken, zal begin maart 2020 van start gaan.
Minderheidsbelang in Northvolt
Volgens de Volkswagen Group is het Duitse bedrijf ook van plan om een minderheidsbelang in Northvolt te verwerven. Ook wordt er gesproken om op een later tijdstip een joint venture op te zetten. Volgens het Duitse zakenblad zullen er ook in de geplande fabriek in Salzgitter accucellen worden geproduceerd. Er moeten in Salzgitter binnenkort jaarlijks accucellen met een totale capaciteit van bijna twaalf gigawattuur worden geproduceerd. Als de vraag stijgt zou de capaciteit van de fabriek kunnen worden verhoogd tot ongeveer 30 GWh per jaar. Vooralsnog ligt de uitdaging bij het opstarten van de productie.
Nortvolt
Opvallend is dat Volkswagen met Nortvolt heeft gekozen voor een startup die zelf nog niet over een eigen in werking zijnde productiefaciliteit beschikt. Northvolt is drie jaar geleden opgericht en heeft momenteel slechts 200 mensen in dienst. Het bedrijf wil onder leiding van voormalig Tesla-manager Peter Carlsson een accucellenfabriek bouwen in het Zweedse Skellefteå. Het bedrijf wil halverwege het jaar de financiering voor ongeveer 1,6 miljard euro van de in totaal vier miljard euro die nodig is voor de bouw van de productiefaciliteit rond hebben.
Slechts 10 tot 20 procent van behoefte gedekt
Volkswagen wil haar leveringsprogramma op grote schaal elektrificeren. Bernd Osterloh, hoofd van de ondernemingsraad, zei dat de Volkswagen door de samenwerking met Northvolt in eerste instantie bijna tien procent van haar behoefte kan dekken. Later kan dit worden uitgebreid tot ongeveer twintig procent. Daarom zal men ook op grote schaal accucellen uit Azië gaan en blijven importeren.
Geen exclusieve samenwerking
De overeenkomst tussen de Zweedse startup en VW is overigens niet exclusief. Northvolt heeft voor 2023 al ongeveer de helft van de totale geplande 32 gigawatt aan te produceren accucapaciteit verkocht. Northvolt werkt onder meer samen met Siemens, Vattenfall en ABB. Op het gebied van onderzoek werkt het Zweedse bedrijf ook samen met BMW. Ook Scania gaat in zee met Northvolt. Het Zweedse bedrijfswagenmerk kondigde gisteren aan dat het een contract met Northvolt heeft getekend voor de levering van accucellen voor elektrische voertuigen. Ook vertelde Henrik Henrik Henriksson, CEO van Scania, dat Scania een financieel belang in Northvolt overweegt.