BMW heeft geen opvolger in de planning voor de i3. Hoewel de Beierse autofabrikant een grote inhaalslag op het gebied van elektromobiliteit heeft aangekondigd, komt er geen opvolger voor de best wel succesvolle i3. Er zijn van deze compacte auto inmiddels maar liefst 150.000 exemplaren verkocht en de verkopen stijgen nog steeds.
Marketingchef Pieter Nota vertelde aan de Financial Times dat BMW niet bezig is met een opvolger van de i3. Als de BMW i3 over een tijdje aan het eind van zijn lifecycle is, hebben kopers als alternatief de keus uit de BMW i4 en de elektrische Mini. Frappant is daarbij dat die Mini op precies hetzelfde platform als de i3 wordt gebouwd. De investeringen die BMW in dat platform heeft gedaan, zijn dus niet voor niets geweest, dat platform wordt immers nog een aantal jaren gebruikt.
Proefballon
De i3 was eigenlijk maar een proefballon voor BMW, om te kijken of de markt al rijp was voor een elektrische auto. Dat was geen vergeefse moeite. Er zijn nu al 150.000 eenheden van de BMW i3 gebouwd, meer dan voldoende voor een proefballon. Bovendien zal dat aantal nog wel even stijgen. De BMW is nog uitgegroeid tot een populaire auto en de verkopen i3 loopt, ondanks het feit dat hij lang niet meer het allermodernste model in deze snel vernieuwende markt is, nog heel voorspoedig. Er zijn in de eerste helft van dit jaar meer dan 20% meer eenheden van verkocht dan in de eerste helft van 2018. Een prima prestatie voor een auto die al ruim vijf jaar op de markt is. BMW heeft de auto sinds de eerste verschijning natuurlijk al diverse malen opgewaardeerd. Niet alleen de motor is krachtiger geworden maar vooral de accucapaciteit heeft regelmatig een upgrade gekregen. De BMW i3 heeft nu een maximale actieradius van 310 kilometer volgens de WLTP-cyclus, een waarde die nog zeer respectabel is voor auto’s van dit formaat.
Elektrisch offensief
Hoewel BMW met de i3 (en i8) eigenlijk een pionier op het gebied van elektrisch rijden was, heeft het bedrijf die voorsprong met rasse schreden verloren. Daarom heeft men plannen voor een grote inhaalslag op het gebied van elektromobiliteit. BMW werkt hard aan de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen, het bedrijf wil dat er in 2023 als het even kan 13 volledig elektrische auto’s in het leveringsprogramma zitten. Naast de elektrische Mini en de eerdergenoemde i4, die in feite een aangepaste en geëlektrificeerde 3-serie is, staan er bijvoorbeeld ook een i5, iX5 en een i7 op stapel. In tegenstelling tot de i3 zijn dit geen apart ontwikkelde modellen maar een geëlektrificeerde versie van een model met brandstofmotor.