Als het aan de FIA, de internationale autosport federatie, ligt, dan komt er een tweede elektrische raceklasse. Deze klasse moet als zogenaamde supportserie voor de Formula E gaan dienen. Bij voorkeur wil de federatie een klasse met wegauto’s toevoegen aan de raceweekenden. Dit zou voor autofabrikanten een belangrijke stap betekenen.
Waarde voor de fabrikant
In het verleden is de racesport van grote waarde voor de fabrikanten gebleken. Zo zijn vele snufjes eerst in de racerij getest. Nog altijd zijn er veel klasses met opgepompte versies van wegauto’s actief. Dit geldt tot op heden echter nog nauwelijks voor elektrische auto’s. Toch kiezen steeds meer fabrikanten voor een overstap naar elektrisch racen. Zo kondigden Porsche en Audi aan de Formula E te willen bestormen en wil Mercedes iets vergelijkbaars doen.
Verkoopcijfers
De FIA denkt dat door het toevoegen van een klasse met auto’s die gewoon op de weg kunnen rijden, of in ieder geval op die varianten lijken, een groot voordeel voor fabrikanten kan meebrengen. Het zou de auto’s meer in de etalage kunnen zetten. Daardoor kunnen de verkopen stijgen. Dit is in het verleden ook regelmatig gebeurd met het lanceren van nieuwe modellen brandstofauto’s op deze wijze. Naast Porsche, Audi en Mercedes zijn bijvoorbeeld ook Renault, Jaguar en Mahindra in de huidige Formula E actief met één of meerdere teams. De klasse rijdt op stratencircuits.
Toekomstmuziek
Hoewel de plannen zeer serieus zijn, duurt het waarschijnlijk nog wel enige tijd voor de klasse daadwerkelijk van de grond komt. Het huidige seizoen is al enige tijd bezig. Het volgende seizoen is ook al volledig ingepland. Dat zou betekenen dat op zijn vroegst vanaf 2019 een tweede klasse in de weekenden in actie kan gaan komen. Desondanks zijn vrijwel alle betrokken partijen zeer positief over de plannen en lijkt het slechts een formaliteit om alle voorbereidingen in gang te zetten.