De ANWB heeft aangekondigd dat men langzaam de overstap zal maken naar elektrisch rijden. Voor de Wegenwacht zijn er nu vijftig exemplaren besteld van de Volkswagen ID.4. Deze auto’s gaan voornamelijk in de Randstad en in andere grote steden de weg op. Naast het verduurzamen van het eigen wagenpark speelt men ook in op de zogenoemde zero-emissiezones die steeds vaker in grote steden gelden. Met de Volkswagen ID.4 kunnen ze overal in de stad komen voor elk pechgeval.
Waarom de Volkswagen ID.4?
Inmiddels is de keuze definitief, maar de keuze is wel pas gemaakt na een uitvoerige testperiode. Het is uiteindelijk de Volkswagen ID.4 geworden vanwege een breed scala aan positieve punten bij deze auto. Het voertuig heeft ruim voldoende actieradius, is kostenefficiënt en biedt voldoende ruimte en laadvermogen om een uitgekiend pakket aan gereedschap mee te nemen, aldus de ANWB.
De technische dienst binnen de ANWB zal er in de aankomende periode een flinke klus aan hebben om de Volkswagen ID.4 goed om te bouwen. Voor de mobiele monteurs moet immers alles voor handen zijn en moeten ze nooit misgrijpen. De gehele ombouw zal dus nog wel even wat tijd in beslag nemen.
Elektrisch is geen onbekende bij de ANWB
Het is niet voor het eerst dat de ANWB met elektrische voertuigen experimenteert. Sinds 2011 rijdt er al een elektrische auto rond van de Wegenwacht bij Schiphol. Sinds 2016 wordt in grote steden zelfs de e-bike ingezet voor de kleine pechgevallen. De Wegenwacht beschikt inmiddels ook over een drietal elektrische motorfietsen. Om het duurzame wagenpark verder uit te lichten beschikt men zelfs over een drietal auto’s op waterstof.
Geheel onbekend is de ANWB dus zeker niet met alternatieve brandstoffen. Men heeft zichzelf echter wel een doel gesteld. De Wegenwacht streeft ernaar met het eigen wagenpark rond 2030 volledig emissievrij te zijn. Dan is er nog wel een flinke weg te gaan als je beseft dat er ruim 900 voertuigen momenteel rondrijden.
Laadpalen
Om de Wegenwacht ook mobiel te houden zal de ANWB in de aankomende periode per locatie naar de laadinfrastructuur kijken. Als eerste is Amsterdam aan de beurt die ook als model zal fungeren voor de rest van het land. Het is onduidelijk of de ANWB wellicht nog meer plannen heeft omtrent deze laadpalen. Zijn deze bijvoorbeeld ook publiekelijk toegankelijk voor leden of is het enkel voor hun eigen vloot. In de nabije toekomst komt hier wellicht nog een antwoord op.