De Duitse sportwagenfabrikant Wiesmann, dat in 2009 in de problemen kwam en in 2014 failliet werd verklaard, wil weer terug op de markt komen. Een paar jaar geleden kondigde het al de Gecko coupé aan, waarvan het zeer onzeker is op die in productie gaat. Onlangs onthulde Wiesman ook de charismatische, elektrisch aangedreven Thunderball roadster. Dat laatste model lijkt ons bijzonder interessant en zal naar onze mening ook veel betere kansen hebben.
Over Wiesmann
Voor een automerk dat eind jaren 80 werd opgericht kent Wiesmann een zeer bewogen geschiedenis. De sportwagenfabrikant werd in 1988 opgericht door de gebroeders Wiesmann in Dülmen, Noordrijn-Westfalen. De eerste Wiesmann, de Wiesmann Roadster, rolde in 1993 uit de fabriek en was grotendeels met de hand gemaakt. Het merk werd, net zoals veel andere autofabrikanten, rond 2009 getroffen door financiële malaise. Uiteindelijk ging het in 2014 failliet.
Gelukkig eindigde het verhaal van Wiesmann daar niet. In 2016 werd het bedrijf overgenomen door twee Britse investeerders die van plan waren een doorstart te maken. Deze doorstart liet even op zich wachten, maar lijkt er nu toch echt te komen. De eerste ‘nieuwe’ Wiesmann is de Project Gecko, een sportcoupé met een 4,4 liter twin-turbo V8-motor. Wij hebben de indruk dat die Gecko slechts een belofte zal blijven. Daarnaast kondigde de Duitse fabrikant vorige week ook de elektrische Project Thunderball aan. Dat model zou wel eens veel interessanter kunnen zijn.
Project Thunderball
Vooralsnog is de Thunderball ‘slechts’ een studiemodel, maar Wiesmann heeft duidelijk de intentie om de elektrische coupé in productie te nemen. Roheen Berry, directeur bij Wiesmann: “Project Thunderball betekent een opmerkelijk moment voor het merk Wiesmann. Hij brengt de lang gekoesterde droom tot leven om het hoogste niveau van design en technische expertise te gebruiken om een volledig elektrische, sportieve cabriolet met achterwielaandrijving te produceren die past in de wereld van vandaag, waar tijdloos design samengaat met geavanceerde technologie. De kern hiervan wordt gevormd door een geavanceerde, volledig elektrische aandrijflijn die in Duitsland is ontwikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat we ‘s werelds meest opwindende elektrische sportwagen hebben ontwikkeld.”
Wendbaar en lichtgewicht
De Thunderball kenmerkt zich, zoals een ‘echte’ Wiesmann dat beaamt, door zijn wendbaarheid en lage gewicht. De Thunderball zal zo’n 1.775 kilo gaan wegen. Dit is mede te danken aan het gebruik van lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel en aluminium. Verder wordt de Thunderball aangedreven door twee elektromotoren die beiden op de achteras zijn gemonteerd. Deze leveren samen een vermogen van 500 kW en een maximum koppelen van 1.100 nM. “Met zijn vermogen-gewichtsverhouding van 2,5 kg per pk biedt hij een opmerkelijk wendbaar rijgedrag dat het Wiesmann-embleem meer dan waardig is”.
Elektrische voordelen
Natuurlijk heeft het feit dat de Thunderball elektrisch aangedreven is meerdere voordelen. Zo vind je onder de fraai vormgegeven, lange motorkap geen dikke verbrandingsmotor, maar een ‘frunk’ van 185 liter. Daarnaast is het 92 kWh-accupakket van de elektrische roadster razendsnel op te laden, zowel met een ‘standaard’ AC-lader (22 kW) als een snellader onderweg (tot 350 kW). Dit laatste is mogelijk doordat Wiesmann van plan is de Thunderball te bouwen met een zogenaamde 800-volt architectuur. Ten slotte zal de roadster ook worden uitgerust met een regeneratief remsysteem.
Pre-order
Ondanks dat een productiemodel van de Thunderball nog ver weg lijkt, is het al wel mogelijk om een pre-order te plaatsen. Vergeet echter niet dat de elektrische roadster minimaal 300.000 zal gaan kosten.