De ontwikkelingstak van Formule 1-team Williams komt met een elektrisch platform. Niet voor zijn racebolides, maar om elektrische personenauto’s op te bouwen. Het platform FW-EVX is flink geavanceerd. Er is aan alles wat met elektrisch, slim en autonoom rijden te maken heeft gedacht. Bovendien heeft het een aantal belangrijke voordelen.
Gewicht
Het platform van Williams wordt vooral geprezen om zijn lichte gewicht. Dit komt door het grote gebruik van carbon. Daar is waar mogelijk gebruik van gemaakt. Veel meer nog dan bij vrijwel elk ander platform van andere fabrikanten het geval is. Volgens de fabrikant kan een EV op dit platform nog groener, goedkoper, veiliger en vooral lichter worden gemaakt. Er is echter op dit moment niet bekend of een fabrikant dit plan ook heeft.
Geïntegreerd
In het platform is vooral gezorgd voor veel slimme oplossingen. De batterijmodules zijn bijvoorbeeld extra sterk gemaakt en geïntegreerd. Zo dragen ze bij aan het sterk maken van het platform. Het platform is ook schaalbaar. Zo kunnen er auto’s van verschillend formaat op worden opgebouwd. Het is bovendien gereed gemaakt voor tot wel vier motoren. Voor EV’s is dit weliswaar steeds meer gebruikelijk, het vergt echter wel extra denkwerk om het platform in goede staat te kunnen houden. Voor de FW-EVX heeft de fabrikant veel kennis op andere vlakken opgedaan en ingezet.
Racen
Williams is vooral bekend van het racen in de Formule 1. Daar is het één van de meest succesvolle teams ooit. Het heeft ook aandacht geschonken aan het bouwen van een elektrische raceauto voor de Formule E. Daar heeft het zich vooral beziggehouden met de batterij. Zo werd dus ook veel inzicht verkregen in hoe deze het best geplaatst kon worden. Die kennis is vervolgens gebruikt voor het platform waarop nu EV’s gebouwd kunnen worden. Het is nog niet bekend of autofabrikanten al interesse hebben getoond in gebruik van het platform.