Hoewel General Motors vol gaat inzetten op elektrische voertuigen en de gestelde doelen ook lijkt te halen, is er van grote winsten vooralsnog geen sprake. Het bedrijf denkt pas echt te kunnen gaan scoren wanneer de batterijprijs zal dalen. GM verwacht dat dit pas vanaf het jaar 2021 het geval zal zijn.
Helft van de modellen
De prijs van batterijen zal tegen die tijd nog maar een derde zijn van de prijs van de batterij die momenteel in de Chevrolet Bolt gaat. Dit is het best verkopende elektrische model van GM. Het bedrijf kondigde in oktober aan dat in zes jaar tijd twintig nieuwe modellen moeten verschijnen. Dit betekent dus ook dat een deel al snel op de markt moet komen.
Winst behalen
Er valt veel winst te behalen in de manier waarop de batterijen worden geproduceerd. Bovendien is het belangrijk dat de dichtheid van de krachtbronnen beter wordt. Zo kan er met kleinere modellen worden gewerkt in de toekomst. Volgens de leiding van GM ligt daar de sleutel met betrekking tot de winst. Het bedrijf verwacht dat tegen die tijd de huidige verkooprecords opnieuw worden verbroken. Dit komt onder andere door de nieuwe mogelijkheden die kleinere, maar krachtigere batterijen bieden. Zeker wanneer de productiekosten hiervoor laag kunnen blijven. Dit betekent dan dat er veel nieuwe markten aangeboord kunnen worden door General Motors.
Grote auto’s
GM wil vooral gaan scoren wanneer de batterijen toepasbaar worden voor bijvoorbeeld SUV’s, pickup trucks en crossovers. Dit zijn de modellen waarop vooral in China en de Verenigde Staten de hoop op is gevestigd. Het is immers nog altijd zo dat deze modellen in benzinevariant nog altijd ruimschoots beter verkopen dan elektrische auto’s in deze landen. De batterij van de Bolt is momenteel de meest succesvolle, maar deze is te duur en bij lange na niet toereikend om in grotere auto’s te plaatsen.