De GFG Style Kangaroo biedt alles wat je van een hypermoderne conceptcar mag verwachten. Koolstofvezel, volledig elektrisch, vierwielbesturing, vierwielaandrijving, snel en extreem luxe. Zaken die op zich niet zo bijzonder zijn voor een conceptcar. Het concept op zich is wel interessant. Want de GFG Style Kangaroo bevindt zich in een vrij zeldzaam segment. De meeste supercars zijn namelijk of rasechte sportauto’s, dikke SUV’s of uitermate luxe personenwagens. De GFG Style Kangaroo is echter meer een mengelmoesje tussen een SUV en een sportwagen.
GFG Style Kangaroo
De volledig vierwielaangedreven conceptcar met vierwielbesturing debuteerde op de Internationale Autosalon van Genève. Het chassis is van aluminium, de carrosserie van koolstofvezel. De auto heeft een actieradius van ruim 450 kilometer en wordt aangedreven door twee elektromotoren van 180 kW. Door middel van het dynamische hydraulische systeem kun je de auto op drie rijhoogtes instellen. De naamstelling is daar ook aan ontleend. “Net als een kangoeroe rijst hij op, springt in actie, springt van de ene plek naar het andere en is zeer snel”, aldus Fabrizio Giugiaro, de ontwerper van het voertuig, in een persbericht.
GFG Style
De ontwerpers van de Kangaroo zijn allesbehalve de eersten de besten. GFG Style is in 2015 opgericht in Turijn door twee toppers op het gebied van autodesign, Giorgetto en Fabrizio Giugiaro. Deze zijn naar eigen zeggen rechtstreeks verantwoordelijk geweest voor het creëren van meer dan 300 standaardproductiemodellen en meer dan 200 prototypes voor talrijke fabrikanten.
Hyper-SUV
GFG Style noemt het Kangaroo-concept dan ook een ‘hyper-SUV’. Wie alleen van het uiterlijk uitgaat, zal zich verbazen over de term ‘SUV’. Maar als je weet dat de GFG Style Kangaroo ook een in drie standen instelbare bodemvrijheid heeft, zal beseffen dat deze auto ook wat trekjes van een SUV heeft. De bodemvrijheid van ruim 25 centimeter is zelfs iets meer dan die van de Subau Outback en Toyota 4Runner. Maar een SUV heet niet alleen zo omdat hij ook offroad kan rijden. Een SUV heeft meestal ook vrij rechtopstaande zitplaatsen en door de hoge zitpositie ook een uitstekend uitzicht rondom. Hij is vaak ook geschikt voor dakdragers en biedt veel ruimte voor vracht en passagiers.
Geen volbloed-SUV of sportwagen
Dat is niet het geval bij de Kangaroo. Deze heeft, net als een sportwagen, twee sportstoelen en weinig bagageruimte. De karakteristieke tweedelige deuren – met polycarbonaat ramen – laten het ook niet toe om dakdragers te bevestigen. De deuren zijn trouwens opmerkelijk: de bovendelen kantelen als vleugeldeurtjes omhoog terwijl de onderste helft van de deuren weer een schaarbeweging maakt. Ook offroad zal de Kangaroo geen potten breken. De unieke, intrekbare voorspoiler geeft de auto weliswaar een relatief gunstige instaphoek om obstakels in het terrein aan te kunnen. Ook uitrijhoek is ook relatief goed. De lange wielbasis zal in het terrein voor de nodige uitdagingen zorgen. De Kangaroo is dus geen terreinwagen, maar ook geen supersportwagen. De acceleratie (van nul naar honderd in krap vier seconden en een topsnelheid van 250 kilometer) zijn immers niet bepaald opzienbarend.
Wel een ideaal speeltje
Kortom, de Kangaroo is “vlees noch vis”. Wie weet boren de ontwerpers ook wel een heel nieuw segment aan. De Kangaroo is namelijk wel een heel erg leuk en uitdagend speeltje dat ons ook een beetje aan de Lancia Stratos en Audi Quattro modellen van vervlogen tijden doet denken. Wie zou er niet achter het stuur van deze auto willen stappen om ermee over bergweggetjes, karrenpaden en zandwegen te rijden en ook een stukje offroad te crossen? Vergeet dan niet om een stel zandladders mee te nemen, want je zult ongetwijfeld een keertje vast komen te zitten met de Kangaroo.