Skoda breidt zijn elektrische aanbod binnenkort uit met de introductie van de EPIQ, waarvan de Tsjechische autofabrikant de eerste beelden toonde. Dit wordt een van de “25.000 euro EV’s” die de Volkswagen Group op de markt wil brengen. De andere worden naar verwachting de VW ID.2 All en Seat Ibiza Electric. Terwijl de modellen van VW en Seat een beetje op de lange baan zijn geschoven, gaat Skoda er daadwerkelijk al mee aan de slag. De nieuwe Skoda EPIQ zou misschien zelfs volgend jaar al in productie gaan.
Betaalbare elektrische SUV
Met deze EPIQ is Skoda waarschijnlijk de eerste autofabrikant die een betaalbare elektrische SUV in het B-segment op de markt brengt. Natuurlijk, Dacia heeft met de Spring Electric ook al een goedkope elektrische SUV maar die is echt veel kleiner en is ook qua prestaties een redelijk compromis. Dat geldt in veel mindere mate voor de Skoda EPIQ. Deze compacte elektrische SUV moet een aantrekkelijke combinatie bieden van moderne styling, een praktisch en ruim interieur, een heel behoorlijke actieradius en een scherpe prijsstelling. Daarmee is de EPIQ een heel belangrijke stap in Skoda’s strategie om elektrische auto’s voor iedereen toegankelijk te maken.
Modern, vlot en stoer design
De Skoda EPIQ heeft dankzij de nieuwe designfilosofie van het Tsjechische automerk een moderne en dynamische uitstraling. De strakke lijnen, uitgebouwde wielkasten en de kenmerkende LED-lichtunits voor en achter geven de auto een unieke, herkenbare look. Skoda’s designtaal is duidelijk zichtbaar in de EPIQ, maar toch weet de auto zich te onderscheiden door eigenzinnige details. De compacte EPIQ oogt vlot en elegant en tegelijkertijd ook een beetje stoer en avontuurlijk. Daarmee zal hij ongetwijfeld een grote doelgroep aanspreken.
Praktisch, ruim en functioneel interieur
Ondanks de compacte buitenmaten, zal de Skoda EPIQ naar eigen zeggen een ruim en functioneel interieur krijgen. Slimme designoplossingen zorgen voor veel been- en hoofdruimte, zowel voorin als achterin. De kofferbak is met 490 liter inhoud zelfs opmerkelijk groot. Die inhoud is ruim genoeg voor een flinke hoeveelheid vakantiebagage, al zal het dan wel even opletten zijn of het maximumgewicht niet wordt overschreden. Het interieur is volgens de eerste foto’s strak en modern vormgegeven, met veel aandacht voor functionaliteit en gebruiksgemak.
Technische specificaties
Ook de Skoda EPIQ zal op het MEB-platform van de Volkswagen Group worden gebouwd. Speciaal voor deze “25.000 euro” modellen is er een enigszins uitgeklede variant met voorwielaandrijving in ontwikkeling. De Skoda EPIQ wordt dus waarschijnlijk op de voorwielen aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 132 kW (177 pk). Daarmee zullen ongetwijfeld behoorlijk vlotte prestaties mogelijk zijn. Skoda noemt een acceleratie van 0-100 km/u in 8,9 seconden en een topsnelheid van 160 km/u.
Het 58 kWh accupakket zorgt voor een actieradius tot zo’n 400 kilometer (WLTP). Wat betreft het DC-snelladen onderweg: de accu kan volgens Skoda in 30 minuten van 10% tot 80% worden opgeladen. Daarmee is de EPIQ niet alleen geschikt voor het stadsverkeer maar ook voor langere ritten. Dat is iets waarmee hij zich positief onderscheidt ten opzichte van andere EV’s in dit segment, omdat de actieradius daarvan meestal rond de 300 kilometer ligt en ook de DC-laadsnelheid ook beperkt is.
Natuurlijk is de Skoda EPIQ is uitgerust met een scala aan innovatieve technologieën. Die zijn voor enerzijds in veel gevallen gewoon verplicht, maar anderzijds ook een must. Geavanceerde rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control, lane departure warning en noodremhulp verhogen de veiligheid en het rijcomfort. Het grote touchscreen infotainmentsysteem biedt tal van mogelijkheden op het gebied van navigatie, connectiviteit en entertainment, en maakt het rijden nog aangenamer.
Waarschijnlijk verkrijgbaar vanaf 25.000 euro
De Skoda EPIQ wordt naar verwachting vanaf zo’n €25.000 verkrijgbaar, waarmee de auto een van de meest betaalbare elektrische SUV’s in zijn klasse wordt. Het is trouwens mogelijk dat de basisversie een wat kleiner LFP-accupakket van zo’n 40 kWh heeft. Evengoed is de EPIQ daarmee een interessante optie voor automobilisten die willen overstappen op elektrisch rijden zonder een fortuin te hoeven uitgeven. De gunstige prijsstelling past perfect in de groeiende vraag naar betaalbare elektrische auto’s op de Nederlandse markt.