Onlangs introduceerde Xpeng haar eerste EV’s in Noorwegen, waar het Chinese merk momenteel twee verschillende modellen aanbiedt. Noorwegen is uiteraard een aantrekkelijke afzetmarkt voor EV’s, maar Xpeng heeft nu ook vergevorderde plannen om haar elektrische voertuigen in Zweden, Denemarken en Nederland op de markt te brengen.
Nederland is volgende stap naar wereldwijde expansie
De expansie naar Zweden, Denemarken en Nederland is een logische volgende stap voor de Chinese autofabrikant. Met de introductie van de Xpeng G3 SUV en Xpeng P7 Sedan in Noorwegen werd al voorzichtig gekeken of de Chinese EV’s in de smaak vielen in Europa. En in de smaak vallen doen ze. Inmiddels rijden er namelijk al aardig wat elektrische auto’s van de Chinese autoproducent rond in het Scandinavische land. Vanaf volgend jaar zijn de auto’s van Xpeng ook te bewonderen op de Nederlandse wegen, zo bevestigt de president van Xpeng tegenover de Amerikaanse zender CNBC.
Grootse plannen
Topman Brian Gu hoopt dat het niet bij de bovengenoemde vier landen blijft. Integendeel, het Chinese bedrijf heeft grootste plannen voor de toekomst. Momenteel zet Xpeng het merendeel van zijn EV’s af in China. In de toekomst hoopt het echter minimaal de helft van zijn leveringen in het buitenland te doen. “Als een bedrijf dat zich richt op wereldwijde kansen, willen we op de lange termijn in evenwicht zijn met leveringen – de helft in China, de andere helft buiten China”, legt Gu uit. In welk tijdsbestek Gu dit wilt verwezenlijken is vooralsnog onduidelijk, maar ambitieus is het zeker.
Modellengamma
Het in 2014 opgerichte Xpeng heeft voor een 7 jaar oud bedrijf een relatief uitgebreid modellengamma. Vooralsnog bestaat dit uit vier verschillende modellen: de Xpeng G9 SUV, Xpeng G3i SUV, de P7 sedan en de Xpeng P5 sedan. In Noorwegen bood de Chinese autofabrikant oorspronkelijk alleen de compacte G3 SUV aan, maar sinds oktober is daar ook de grote elektrische P7 sedan daar verkrijgbaar. Welke Xpeng EV’s er in Zweden, Denemarken en Nederland verkrijgbaar zullen zijn is nog niet bekend.
In principe zijn alle vier de modellen geschikte kandidaten. De nieuwe P7 sedan, bijvoorbeeld, is razend populair en nu al goed voor zo’n 77% van alle leveringen van het Chinese merk – aanzienlijk meer dan de G3 SUV. Daarnaast onthulde Xpeng onlangs de G9, een grote SUV die specifiek voor de internationale markt is ontworpen.
Nu nog investeren, over ‘binnen twee jaar’ winst maken
Xpeng doet er ogenschijnlijk alles aan om zijn ambitieuze toekomstplannen te verwezenlijken. Evenals andere startups in de automotive branche schuwt het Chinese bedrijf niet om verlies te draaien. Als de omzet maar blijft stijgen, denkt men dan. Eind november maakte Xpeng haar kwartaalcijfers voor Q3 wereldkundig. De omzet – het resultaat van een stabiele stijging van de leveringen – viel aanzienlijk hoger uit dan wat velen hadden verwacht.
Tegelijkertijd heeft Xpeng de afgelopen periode veel geïnvesteerd, waardoor het nettoverlies over het derde kwartaal uitkwam op zo’n 220 miljoen euro. Dergelijke verliezen zijn zo’n beetje de norm bij startups in deze branche, maar Gu verklaart dat hij verwacht dat Xpeng binnen twee jaar break-even zal draaien.