Snel nog zakelijk een elektrische auto leasen om te profiteren van het bijtellingspercentage van 4% dat dit jaar nog geldt? Het is maar de vraag of dat nog gaat lukken. Onlangs kondigde het kabinet aan dat zij de bijtelling voor elektrische auto’s vanaf 1 januari 2020 wil verdubbelen van 4% naar 8% en bovendien wordt de bijtellingscap aangepast van € 50.000,- naar € 45.000,-. Gevolg: mensen die hun elektrische auto voor volgend jaar besteld hadden, willen toch liever dat hun auto dit jaar nog geleverd wordt. Een levering vóór 1 januari 2020 betekent namelijk vijf jaar lang voordeel van het lagere bijtellingspercentage. En dat scheelt flink in de portemonnee!
Wachttijd
Verschillende autodealers verwachten dat ze de elektrische auto’s niet op tijd binnen zullen hebben. En dat is een probleem, want het bijtellingspercentage wordt gebaseerd op de datum waarop het voertuig gekentekend wordt. Het verzoek om meer auto’s op korte termijn te leveren, kan in veel gevallen niet worden ingewilligd. Zo moeten de 2.500 mensen die een Hyundai bestelden, waarschijnlijk wachten tot 2020.
Toch zijn er, ondanks twijfels over deze belofte van concurrenten, die beloven hun auto’s nog wel te kunnen leveren in 2019. Zo belooft Tesla dat zij een vandaag bestelde Model 3 nog volgende maand kan leveren.
Zorgen
Mensen die inmiddels een elektrische auto bestelden die pas volgend jaar kan worden geleverd, maken zich terecht zorgen. Bestellingen kunnen in veel gevallen niet meer gratis worden geannuleerd.
De verdubbeling van het bijtellingspercentage kan tot flink hogere kosten leiden Een simpele rekensom laat zien dat het netto op jaarbasis om ongeveer € 1.250 extra gaat. In 5 jaar is dat ruim € 6.000.
- Huidige situatie: Als men een auto van € 60.000 aanschaft betaalt men over de eerste € 50.000 4% bijtelling en over het resterende bedrag 22% bijtelling. De jaarlijkse bijtelling is dan € 4.200.
- Nieuwe situatie: Als men een auto van € 60.000 aanschaft betaalt men over de eerste € 45.000,- 8% bijtelling en over het resterende bedrag 22% bijtelling. De jaarlijkse bijtelling is dan € 6.900.
Het verschil in bruto bijtelling bedraagt € 2.700. Afhankelijk van het netto inkomen van de eigenaar bedraagt het netto verschil, ondanks de verwachte kleine daling in belastingdruk, zo’n € 1.250,- en dat vijf jaar lang.
Doodsteek voor elektrisch rijden?
Voor zakelijk rijders wordt het door de aangekondigde verhogingen steeds minder interessant om voor een elektrische auto te kiezen. Daarom hopen Bovag, RAI Vereniging en de Vereniging Elektrische Rijders dat de Tweede Kamer de plannen voor de belastingverhoging tegenhoudt. Echter, of dat gaat gebeuren, is nog maar de vraag.