Het Russische ministerie van Industrie en Handel kondigde via persbureau TASS aan dat de serieproductie van de Zetta, de eerste elektrische stadsauto uit Rusland, eind dit jaar zal starten. De kleine EV zou aanvankelijk begin dit jaar in productie gaan. Interessant is vooral de prijs, zeker als daar nog subsidie afgaat.
De Zetta, wat staat voor ‘Zero Emission Terra Transport Asset’, zal worden geproduceerd door de Russische Engineering and Manufacturing Company (REMC). Hij wordt volgens de Rossiyskaya Gazeta aangeboden vanaf ruim 5.000 euro. Als daar nog eens 4.000 euro subsidie afgaat, heb je een auto voor ongeveer 1.000 euro! De praktijk is helaas anders. Ten eerste gaat het bij de Nederlandse subsidieregeling om elektrische auto’s met een minimale cataloguswaarde van 12.000 euro. Waarschijnlijk geldt de genoemde prijs voor de Russische markt en is de Zetta hier een stuk flink duurder. Misschien zelfs wel iets meer dan die 12 mille. Maar als daar de subsidie af gaat, heb je nog steeds een ontzettend goedkope elektrische auto.
Meer heb je eigenlijk niet nodig
Het is natuurlijk geen full-size auto, maar voor gebruik in de stad zal hij voor veel mensen prima voldoen. Het compacte driedeurs stadsautootje heeft dankzij de twee naafmotoren in de voorwielen een topsnelheid van 120 km/u en de 10 kWh accu geeft hem een bereik tot maar liefst 200 km. Snelladen zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn, maar een dergelijke kleine accu kun je bijna via het normale stopcontact laden. Meer heb je in veel gevallen ook niet nodig.
Zo’n 10.000 eenheden per jaar voor export beschikbaar
De serieproductie van Zetta, de eerste elektrische auto van Rusland, wordt eind 2020 in de stad Toljatti gestart. Het productiedoel voor Zetta is voorlopig 15.000 eenheden per jaar. Daarvan komt twee-derde beschikbaar voor de export. Behalve de uit China geïmporteerde accu is de Zetta naar eigen zeggen een 99% lokaal product.
Coronapandemie oorzaak vertraging
De Russische minister van Industrie en Handel Denis Manturov zei in een interview met TASS dat het duidelijk is dat de coronapandemie de ontwikkeling van het project op een of andere manier heeft beïnvloed. Hij hoopt dat alle certificeringsprocedures tegen het einde van het jaar zijn afgerond en dat men eind 2020 met de serieproductie kan beginnen. Volgens de minister vroeg het bedrijf om een extra investering van 100.000 miljoen roebel (1,3 miljoen dollar). Dit verzoek zal eind augustus door de ‘Stichting Industriële Ontwikkeling’ in overweging worden genomen. Onduidelijk is, hoe groot de invloed van het toekennen van die investering is op de start van de productie van de kleine Zetta.