Het Duitse ZF en e.Go Mobile gaan samen een nieuwe joint venture vormen. Het doel hiervan is het ontwikkelen van een elektrische auto voor de transportsector. ZF, zelf leverancier van auto-onderdelen, wil het voertuig vooral zelf gebruiken, maar staat ook open om aan anderen te gaan leveren als het voertuig aanslaat.
Kennis
ZF wil vooral graag met e.Go samenwerken vanwege de kennis die dit nog jonge bedrijf al op dit gebied heeft. Zo werd het onder andere bekend dankzij de hulp die het bood aan pakketdienst DHL. Voor hen werd een speciale elektrische scooter ontworpen. Die kennis komt de Duitse leverancier nu goed van pas. De bedrijven weten immers precies wat ze willen gaan maken en hoe ze dit denken te kunnen doen.
Busje
De uitkomst van de samenwerking tussen ZF en e.Go moet een elektrisch busje worden. Daarmee moeten pakketten kunnen worden bezorgd. Ook moet er een variant komen voor personen vervoer. Daarin moet plaats zijn voor 15 passagiers. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er een leidende rol in elektrisch vervoer van goederen en personen in dit specifieke segment gespeeld kan gaan worden. Daarnaast willen de bedrijven vooral ook af van het gebruik van brandstofmotoren. De afhankelijkheid van brandstof is veel te groot naar de zin van de leiding van de leverancier. Elektrisch, en in de toekomst autonoom, is de juiste weg.
Miljoenen
Er is ook een concreet getal aan de doelstelling van de start-up gehangen. Samen willen de bedrijven een miljoen elektrische busjes gaan maken en verkopen in de komende vijf tot zeven jaar. Volgens berekeningen van ZF moet dit mogelijk zijn. Zeker ook omdat het transport door bijvoorbeeld pakketdiensten in de stad alleen nog maar verder zal toenemen in de komende jaren. Elektrische, autonoom opererende auto’s zullen dus steeds meer gevraagd worden. Het is wel opvallend dat juist een leverancier en transporteur van auto-onderdelen nu de concurrentie aangaat met zijn volledige klantenbestand.