Er zijn steeds meer elektrische vrachtwagens op de Nederlandse wegen te vinden, maar tezamen vormen ze nog steeds maar een zeer klein deel van het totale vrachtverkeer. De voorlopers lijken vooral geleid te worden door idealisme en belastingvoordeel, maar ze zorgen vooralsnog niet voor een echte verschuiving in het landschap van vrachtverkeer. Daarom vragen wij ons hardop af of een dominantie van elektrische vrachtwagens, al dan niet als waterstof vrachtwagen, een illusie of juist toekomstmuziek is.
Lichte trucksegment
In het lichte trucksegment zijn er al verschillende voorbeelden van inzet van elektrische vrachtwagens. De gemeente Groningen heeft bijvoorbeeld een elektrische Emoss-vrachtwagen van 12 ton in gebruik genomen voor distributiedoeleinden. De truck heeft een actieradius van 180 tot 200 kilometer, waarmee eigenlijk ook meteen het probleem is blootgelegd: vrachtverkeer legt vaak grote afstanden af en de huidige e-trucks kunnen daar nog niet in voorzien. Heineken begon in 2013 al een samenwerking met Hytruck, maar ook dit is alleen voor stadsdistributie. Toch kan men met de geringe actieradius binnen een stad al een hoop bevoorrading doen.
24-uurs distributie in stadscentra
Er worden ook dieseltrucks omgebouwd tot elektrische voertuigen. Het bedrijf Ginaf in Veenendaal doet dit met zo’n 15 vrachtwagens per jaar. Albert Heijn en de Technische Unie, die veel waarde hechten aan duurzaamheid, maken in stadscentra gebruik van deze omgevormde elektrische trucks. Het grote voordeel hiervan is dat deze elektrische trucks 24 uur per etmaal kunnen worden ingezet. Voor dieselauto’s gelden venstertijden voor laden en lossen in de binnenstad. Met een stille en schone e-truck mag men ook ’s avonds en ’s nachts laden en lossen.
Zware elektrische trucks in ontwikkeling
Op het gebied van zware trucks is het voorlopig nog het dieselvoertuig wat de klok slaat. De Duitse truckfabrikant MAN verwacht in 2021 met een zware elektrische truck de markt op te gaan. Tesla werkt hard aan een baanbrekende e-Truck, die men de “Semi” noemt en Hyundai en Toyota werken aan elektrische waterstof trucks. Terwijl Tesla, Hyundai en Toyota met haar ultramoderne elektrische (waterstof) trucks de vrachtwagenmarkt willen veranderen, kijkt de Brabantse fabrikant DAF de overgang voorlopig nog even aan. Voor hen is innovatie ondergeschikt aan betrouwbaarheid. Toch hebben ze wel toekomstplannen in dezelfde richting en kwam het bedrijf, samen met VDL, met de DAF CF Electric VDL E-Power op de proppen. DAF verwacht in 2023 “serieuze aantallen” elektrische trucks te gaan produceren. Daarmee bedoelt met geen duizenden, maar honderden. Pas als er voldoende vraag is naar elektrische trucks wordt de productie opgeschroefd.
Geen illusie, wel toekomstmuziek
Het lijkt dus geen illusie dat elektrische vrachtwagens ooit de overhand gaan krijgen, maar het is nog wel toekomstmuziek. Dat is een reden om niet te investeren in gloednieuwe trucks die nog op fossiele brandstof rijden, omdat deze in de nabije toekomst mogelijk ingehaald worden door regelgeving. Daarom kun je bij behoefte aan uitbreiding van het wagenpark beter je geld uitgeven tweedehands variant en bijvoorbeeld kiezen voor gebruikte trucks en trailers van Nooteboom Trading.
De invloed van milieuzones
De ontwikkeling van milieuzones in binnensteden is een belangrijke factor in de toekomst van het vrachtverkeer. In 2017 al riep de belangenclub Transport en Logistiek Nederland dat men wil dat er in de Nederlandse binnensteden per 2025 alleen nog volledig elektrisch mag worden gereden. Hiermee wil men de CO2-uitstoot van vrachtwagens halveren. Experts noemen het plan ambitieus, maar haalbaar. Gezien de trend dat oudere dieselauto’s steeds meer worden uitgebannen, lijkt het een kwestie van tijd voordat dit ook met vrachtwagens gaat gebeuren. Echter, de druk voor schonere stadsdistributie ligt nu alleen nog bij de vervoerder. Om de ontwikkelingen in een stroomversnelling te brengen, moeten ook de ontvangers van producten geprikkeld worden om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren.