Tesla zet met haar modellen nieuwe standaarden in de automarkt. Na onze rijtest met de Tesla Model 3 (deel 1) hebben we gemerkt dat het er teveel zijn om in één rijtest te verwerken en daarom hebben we deze rijtest in twee delen verdeeld. In het eerste deel hebben we de volgende onderwerpen besproken.
- Uiterlijk
- Opties
- Interieur
- Autopilot
- Laden
Daarom bespreken we in deze rijtest de overige belangrijke zaken.
Stap in en ga
Al bij het instappen en het rijden van de eerste meters ben je direct onder de indruk. Het gaat namelijk als volgt: met de Tesla-app op je telefoon (die we later uitgebreid bespreken) ontgrendel je de auto. Je stapt in en vraagt je af wat er aan de hand is met deze auto. Je ziet namelijk alleen maar een stuur, twee hendels voor richtingaanwijzer en ruitenwisser erachter en een groot scherm in het midden. Er is zelfs geen startknop te ontdekken.
Je hebt ook helemaal geen startknop nodig. De Tesla-app (die als sleutel fungeert) wordt herkent door de auto en daardoor hoef je de rechter automaathendel alleen maar in Drive te zetten en je met je voet gas, sorry stroom te geven. Gelijk word je getrakteerd op een goede acceleratie-duw. Bij elektrische auto’s heb je namelijk geen toerental nodig voor de het opbouwen van de pk’s en trekkracht. Het werkt net als een lichtschakelaar thuis. Je licht staat aan of uit. Bij onze Long Range Model 3 hebben we direct 351 pk tot onze beschikking. De € 10.000,- goedkopere Standard Range Plus heeft trouwens 238 pk en de € 6.500,- duurdere Performance versie heeft 462 pk.
Prestaties van alle Tesla Model 3 versies
De prijsbouw loopt gelijk met de vermogensopbouw van de verschillende versies en dus ook met de prestaties.
Standard Range Plus | Long Range | Performance | |
Vermogen | 238 PK | 351 pk | 462 pk |
0-100 km/h | 5,6 sec. | 4,6 sec. | 3,7 sec. |
Topsnelheid | 225 km/h | 233 km/h | 250 km/h |
Onze Long Range versie kan je met dit vermogen dus gemakkelijk ‘afschieten’. Het is net een kermisattractie! Heel leuk allemaal voor je kinderen, maar ook voor je buurman als hij ook even wil meerijden. Voor veel mensen is de Tesla Model 3 namelijk de eerste ervaring met elektrisch rijden en de 3 maakt dan gelijk indruk. Maar na een paar dagen stevig accelereren krijg je de neiging om het iets rustiger aan te doen. Dat misselijkmakende gevoel is niet elke dag leuk.
En laat Tesla voor die rustige momenten nu ook een oplossing hebben. Daarvoor hebben ze de chill-modus. Dat is een knop (op het scherm uiteraard), waarmee de auto iets rustiger zijn pk’s afgeeft. De acceleratie is dan niet een 100% aan- óf uit-knop, maar het vermogen bouwt zich geleidelijk op. Voor dagelijks gebruik vonden we dit de prettigste stand, maar we misten de power-knop wel af en toe. Je hebt onderweg wel eens een inhaalmoment waarbij je de 351 pk even los wilt laten en dan een soort kick-down functie wilt hebben. Maar die heeft de Model 3 niet. Software-update aub Tesla, dan is dat opgelost.
Geen sleutel nodig met de Tesla app
Wat ouderwets een sleutel, zullen ze bij Tesla gedacht hebben. Dat is het voordeel van een nieuwe fabrikant, die denkt anders. Bij Tesla krijg je een kaart, dus net als bij veel hotels tegenwoordig. Maar als je een kaart nog te ouderwets vindt, dan kun je ook de Tesla app downloaden en je auto hieraan koppelen. De app is voorzien van alle basis-opdrachten die je nodig heb als bestuurder. Denk aan het ontgrendelen van de auto, openen van de laad-klep, openen van de 150 liter Frunk (Front-trunk), auto voorverwarmen/koelen, locatie van de auto etc. Je kunt er veel meer mee dan dat je zou denken. Ideaal! Al na een dag kunnen we niet meer zonder.
Vergeet niet wie de app geïnstalleerd heeft
Het was wel opvallend, dat we onze testauto nog weken na onze rijtest konden volgen via de app. We konden zijn locatie zien en waarschijnlijk konden we de auto ook nog openen met de app. Hebben we natuurlijk niet geprobeerd, maar het was wel leuk om even de toeter op afstand te activeren. Haha. Let daar dus op als je je app een keer op een andere telefoon installeert. Je kunt vanuit de auto namelijk geen telefoon ‘ontkoppelen’.
Hoe rijdt Tesla’s nieuwste?
De acceleratiekracht hebben we hierboven al beschreven. De direct oproepbare kracht is bij elke elektrische auto heerlijk en hoe meer pk’s, dus te rustiger ga je rijden. Een ander groot voordeel van elektrische auto’s is, dat de wegligging vaak wel goed is. Het accupakket zit nooit op het dak, maar in de vloer. Waardoor je een laag zwaartepunt hebt en een elektrische auto ‘strak’ door de bocht stuurt. Bij de Tesla Model 3 hebben we het over een relatief compact model, voor Tesla althans. Dat merk je aan zijn sportieve weggedrag. Wat ook komt door de korte overhang (het aantal centimeters auto voor de voorwielen en achter de achterwielen). Tezamen met de optionele 18 inch lichtmetalen velgen heb je te maken met een laag zitten en sportief sturende elektrische auto.
Persoonlijk hadden we iets meer comfort terug willen zien. Een elektrische aandrijving heeft geen toerental (cq. geluid) nodig voor zijn voorstuwing, waardoor je al snel een comfortabele rijstijl aanhoudt. De Long Range met 18 inch vinden we iets te sportief afgestemde dempers hebben. Dempers instellen is niet mogelijk.
Als je een sportieve Model 3 wilt, dan kies je toch voor de Performance versie met standaard 19 inch? De standaard 17 inch stalen velgen met wieldoppen van de Standard Range Plus en Long Range zullen iets meer comfort leveren, maar dat testen we graag een andere keer uit.
Conclusie uitgebreide rijtest Tesla Model 3
Voor het eerst is een rijtest over twee publicaties verdeeld. Dat komt doordat er zoveel over de Tesla Model 3 te vertellen valt. We merken dat er nog wel ruimte is voor verbetering bij de Tesla Model 3, maar veel is het niet en ze zijn meer van persoonlijke aard. Bijvoorbeeld meer comfort wat bij deze elektrische aandrijving past, een Head Up Display zodat je meer aandacht voor het verkeer houdt en graag een achterklep waarbij het glas ook mee scharniert zodat de bagageruimte toegankelijker wordt. Het laatste puntje hoort bij een sedan (de Model 3), hoor ik u zeggen. En Tesla heeft daarvoor al de oplossing in de stijgers staan: De Tesla Model Y. Zeg de SUV-versie van de Model 3.
Afsluitend: wij snappen al die zakelijke rijders wel die voor de Tesla Model 3 kiezen. Tot en met november 2019 zijn er al 17.871 op Nederlands kenteken gezet. Het zal zonder twijfel de meest verkochte auto van 2019 worden. Ook voor 2020 is het nog een goed aanbod qua elektrische auto, al zal hij dan wel meer concurrentie en een hogere bijtelling hebben. Het zou ons niets verbazen als hij voor 2020 ook de best verkochte auto zal zijn…