Het is het begin van een nieuw tijdperk voor Alfa Romeo, aangezien het iconische Italiaanse merk zijn allereerste geëlektrificeerde model heeft onthuld, de Tonale compacte SUV. De Tonale maakt deel uit van een radicale evolutie die plaatsvindt bij Alfa Romeo, waarbij elektrificatie en connectiviteit centraal staan.
Subtiele wijzigingen
Al eerder hebben wij in 2019 kennis mogen maken met de Tonale Concept. Ten opzichte van dit conceptmodel is er relatief weinig gewijzigd. De volledige LED-matrixkoplampen en LED-achterlichten behouden het design maar zijn dikker dan op het conceptmodel. De ‘cameraspiegels’ hebben toch plaats moeten maken voor de conventionele spiegels. De verborgen deurgreep op de achterdeur in de conceptversie is zichtbaar geworden.
Al om al zijn de wijzigingen, ten opzichte van 2019, subtiel te noemen. In grote lijnen komt de Tonale overeen met wat wij nu al kennen van Alfa Romeo. Zo herkennen wij aan de grille direct dat het om het Italiaanse merk gaat. De scherpe lijnen, die kenmerkend zijn, zien wij direct terug in de Tonale.
Plug-in hybride Tonale
De Tonale is voor Alfa Romeo een belangrijk model. Het is het eerste model waarbij de Italianen de hulp van een elektromotor inzetten. Het is voor Alfa noodzakelijk om deze nieuwe weg in te slaan aangezien de Europese uitstootwetgeving steeds strenger wordt. Alfa’s eerste plug-inmodel is gebaseerd op de FCA’s Small Wide (SUSW)-platform dat ook wordt gebruikt door de Jeep Renegade en Compass.
Ondanks deze structuur benadrukt Alfa dat het onderhuids wel degelijk anders is. Zo is de ophanging op de Tonale anders opgebouwd en kun je merken dat de besturing anders werkt. Op deze manier hebben de Italianen op hun eigen manier een stempel gedrukt op dit platform.
De Tonale komt met deze vernieuwde techniek uit op een systeemvermogen van 272 pk, waarbij 121 pk vanuit de elektromotor komt. De aandrijving vindt plaats op alle wielen (AWD), waarbij de elektromotor de aandrijving op de achteras verzorgt. Het motorblok in het vooronder is minder spectaculair te noemen. Hier treffen wij een 1,3-liter MultiAir viercilinder met turbocompressor aan. Voor de aandrijving van de elektromotor is een accupakket van 15,5 kWh in de bodem verwerkt. Hierdoor kun je 48 kilometer volledig elektrisch rijden.
Hybride
Je kunt bij de Tonale ook kiezen voor een hybride. Prijstechnisch zullen deze net wat aantrekkelijker zijn. Er is dan keuze uit een 1,5-liter benzinemotor met 128 pk of 158 pk in combinatie met een zeventraps automaat. Op de kracht van de elektromotor moet je flink inleveren. Wanneer je voor de hybride kiest levert de elektromotor nog slechts 20 pk aan vermogen.
De oplettende lezer kan opmerken dat er momenteel niet wordt gesproken over een handgeschakelde versnellingsbak. Volgens Alfa Romeo zal er enkel een automatische versnellingsbak in de Tonale worden gemonteerd. In de toekomst zal er ook geen andere versnellingsbak nog worden toegevoegd volgens de Italianen.
Volledig elektrisch?
Vooralsnog zal de Tonale niet als volledig elektrisch model op de markt komen. Toch heeft de directie laten weten dat men wel deze mogelijkheid aan het verkennen is. Het platform is hier immers wel geschikt voor. Daarnaast vult men aan dat als er genoeg vraag is naar een dergelijk model, dan zal de volledig elektrische Tonale zeker volgen.
De komst van een volledig elektrisch model zou de Tonale zeker veel goeds doen. Met deze stap zal het direct de concurrentie aan gaan met onder andere de Volvo XC40 P8, Audi Q4 e-tron en de Mercedes-Benz EQA. In welke hoedanigheid de SUV van Alfa op de markt zal verschijnen is en blijft nog de vraag. Specifieke vragen over dit onderwerp worden door de Italianen alsnog ontweken, maar er broeit wel wat.
Eigen NFT
Een andere primeur voor Alfa Romeo (en de industrie) is dat de Tonale zijn debuut maakt met non-fungible token (NFT)-technologie, waarbij elk geproduceerd voertuig wordt gekoppeld aan een digitaal NFT-certificaat. De NFT registreert voertuiggegevens en genereert een certificaat dat kan worden gebruikt om de kilometerstand en onderhoudshistorie van de auto te bewijzen.
Op de bestuurder gericht
Het is duidelijk dat de Tonale zich puur richt op de bestuurder. De Tonale bevat de nieuwste versie van de Uconnect 5 in-car-technologie met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, draadloze mogelijkheden met Alfa Connect, ingebouwde Amazon Alexa en meer. Zoals je mag verwachten in de nieuwste generatie auto’s zal het instrumentarium volledig digitaal zijn. Er is daarnaast een groot infotainmentscherm aanwezig.
Het interieur voelt weer als vertrouwd. De Tonale heeft zelfs veel weg van de bestaande Stelvio. Zelfs de kenmerkende stijlelementen zijn weer terug te vinden in de nieuwste telg. De bagageruimte is met ongeveer 500 tot 1.500 liter fors en achterin is voor volwassenen prima te zitten.
Levering nog in 2022
Volgens Alfa Romeo zullen in april de orderboeken geopend worden. De eerste leveringen zullen dan eind 2022 gepland staan. Vooralsnog zijn er geen adviesprijzen kenbaar gemaakt. De Nederlandse importeur zal, vlak voor aanvang van het openen van de orderboeken, de prijzen nog kenbaar maken.
Standaard zal de Tonale al rijk uitgerust zijn. De opties op deze SUV is dan volgens Alfa Romeo ook beperkt. Zo heb je als klant enkel nog keuze uit een tweetal uitvoering, namelijk de Super en de Ti. Met de Super-uitvoering kleedt je de Tonale juist wat sportiever aan, terwijl de Ti meer de elegantie opzoekt.