Ben je op zoek naar een elektrische auto met een hoge ‘fun-factor’? Dan ben je bij Vanderhall op het juiste adres. Deze zomer komt de Amerikaanse fabrikant naar Nederland. De showroom zal in Laren geopend worden. Er zullen binnen afzienbare tijd een drietal modellen beschikbaar komen in Nederland.
Sensatie van het motorrijden
Volgens de importeur in Nederland staat Vanderhall synoniem voor sportautoprestaties met de sensatie van motorrijden. Als wij naar het huidige aanbod van het merk kijken is hier niets over gelogen. Vooral de elektrisch aangedreven Edison lijkt een prima kandidaat te zijn voor Nederland. De sensatie wordt nog eens extra bekrachtigd doordat het merk in eerste instantie enkel driewielers op de markt heeft gezet. In de nabije toekomst komt hier wel verandering in, maar de hoge fun-factor lijkt als een rode draad te lopen door de bedrijfsvoering.
Edison
De extra aandacht die wij aan dit nieuwe merk geven is vooral gericht op de Edison. Zoals eerder gemeld is dit een volledig elektrisch aangedreven driewieler, oftewel autocycle. Het model komt voor € 51.500,- in de prijslijst te staan. Hiervoor krijg je dan een sportieve bolide met twee elektromotoren van 52 kW. In de bodem is een accupakket van 28.8 kWh weggewerkt. Deze combinatie zorgt samen voor een actieradius van 320 kilometer.
Sportief is het geheel zeker. De Edison sprint van 0 naar 100 km/h in 4,4 seconde. Dit komt mede door het lage gewicht van slechts 635 kilogram. Je moet overigens niet van keuzes houden, want de Edison kan niet samengesteld worden en is in Nederland enkel in de kleur zwart beschikbaar.
Brawley
Het niuweste model zal de Brawley worden. In dat opzicht heeft Vanderhall wel weer een primeur te pakken. Het is namelijk de eerste Fun Electric Vehicle, oftewel FEV. De nieuwe Brawley wordt eind dit jaar in productie gezet. De eerste exemplaren zullen dan volgend jaar in Nederland arriveren.
In tegenstelling tot de Edison vindt de Brawley zijn rust weer op ruig terrein. De offroader krijgt in de basis 300 pk sterke elektromotoren. Er komt mogelijk ook een GTS beschikbaar. Dan kun je rekenen op een systeemvermogen van 410 pk. Voor de accupakketten kun je kiezen uit 40 kWh of 60 kWh.
De prijzen van de Brawley zijn nog niet bekend. Vermoedelijk zullen wij dit volgend jaar pas te horen krijgen als deze stoere offroader naar Nederland komt.
Vooral voor de purist
Mark Wilbrink, de importeur in Nederland, hoopt dat er ongeveer 25 stuks per jaar verkocht worden. Dit kan volledig in de mix zijn aangezien er ook benzineversies op de prijslijst staan. Het is slechts een voorzichtige schatting. Wilbrink geeft zelf aan dat een Vanderhall vaak als derde auto in de garage komt te staan. De echte purist houdt van de sensatie die deze auto met zich meebrengt. De autocycle is vooral voor de lefhebber die hem zo nu en dan uit de stallen haalt om een dagje te touren. Voor het normale woon-werkverkeer leent bijvoorbeeld de Edison zich niet.
De Brawley is wellicht nog wel een stuk ruiger. De auto is namelijk niet straatlegaal. Dit betekent dat hij in Nederland niet de weg op mag. Op afgesloten terrein kun je uiteraard prima terecht.