Vorig jaar kregen we van deze schoonheid al een voorproefje te zien. Nu de Audi de e-tron GT Concept op de Los Angeles Auto Show 2018 presenteerde, kunnen we pas écht zien hoe mooi Audi’s Tesla-killer wordt. Het is een auto die het logo met de vier ringen meer dan waard is. Een vierdeurs coupé, volledig elektrisch aangedreven, die op alle fronten indrukwekkend is. Hij is niet alleen erg mooi maar ook groot en bijzonder snel.
Lang, laag en breed
De Audi e-tron GT Concept is bijna 5 meter lang en heeft een riante wielbasis van maar liefst 2,90 m. Met 1,96 meter is hij flink breed terwijl hij slechts 1,38 meter hoog is. Ondanks de geringe hoogte hebben achterpassagiers in deze schoonheid volgens Audi evengoed alle ruimte die ze zich maar wensen kunnen. Sommigen zullen hem omschrijven als een limousine met spierballen, anderen als een sportwagen met gezinscapaciteiten. De e-tron GT is wat dat betreft van alle markten thuis. Dat is ook te merken aan de bagageruimte: onder de achterklep is een ruimte van 450 liter, onder de motorkap kunnen we nog eens 100 liter bagage kwijt.
Specificaties
Het is nog steeds een conceptcar en Audi heeft nog zo’n twee jaar nodig heeft om de auto productieklaar te krijgen. Toch zijn er al de nodige specificaties bekend. De e-tron GT krijgt namelijk vierwielaandrijving met twee elektromotoren, die ieder een as aandrijven. Het systeemvermogen bedraagt 590 pk waardoor de prestaties zonder meer indrukwekkend zijn. Voor de sprint naar 100 km/uur heeft deze Audi slechts 3,5 seconden nodig. Als je het pedaal in blijft trappen, merk je dat de Audi e-tron GT in totaal slechts 12 seconden nodig heeft om een snelheid van 200 km/u te bereiken. De actieradius van 400 kilometer mag er wezen, al zal deze vast niet worden gehaald als je regelmatig het volle vermogen van deze gespierde Audi aanspreekt. Audi rust de e-tron GT uit met een accupakket met een capaciteit van maar liefst 90 kWh. Er is een 800 Volt lader aan boord waarmee de accu weer heel snel kan worden bijgeladen. Er zijn zo’n 20 minuten benodigd om de accu voor 80 procent op te laden. Ook wordt de auto voorzien van Audi Wireless Charging. Door middel van een laadstation op de grond van de parkeerplaats kan de auto draadloos in een nacht worden opgeladen.
Eerste exemplaren in 2021
Zoals gezegd heeft Audi nog wat tijd nodig om de e-tron GT Concept verder uit te werken tot een productiemodel. Naar verwachting zullen de eerste exemplaren in 2021 worden geleverd. Dochterbedrijf Audi Sport GmbH is verantwoordelijk voor het productiegereed maken van de conceptcar. Er wordt gebruik gemaakt van een groot aantal materialen. Het dak is van carbon fiber, veel carrosseriedelen zijn zoals we van Audi gewend zijn van aluminium.
Windtunnel
Zoals aan het model te zien is, heeft Audi veelvuldig de windtunnel ingezet om de stroomlijn van de e-tron GT te optimaliseren. De cabine lijkt een beetje achterover te hellen en de wielkasten, flanken, ventilatieroosters en diffusors zijn opvallend gestyleerd. Ook de 22 inch velgen met de 285/30 banden maken indruk. De wegligging moet indrukwekkend zijn. Het is Audi gelukt om de e-tron GT te voorzien van een uitzonderlijk vlakke boden waardoor het zwaartepunt erg laag ligt.