Brandstofcellen zouden wel eens dé oplossing kunnen zijn om de actieradius van elektrische auto’s te vergroten. Ze zijn nu nog alleen erg kostbaar. Er zal nog veel onderzoek nodig zijn om ze betaalbaar en breed inzetbaar te kunnen maken. Daarom zijn Audi AG en de Hyundai Motor Group van plan om op dat gebied samen te gaan werken.
Audi AG en de Hyundai Motor Group willen een vooraanstaand samenwerkingsverband op het gebied van brandstofcellen opzetten. Het doel is om de technologie van brandstofcellen verder door te ontwikkelen om ze zo snel mogelijk beter geschikt te maken voor massaproductie. Beide concerns zijn daarom van plan om patenten uit te wisselen en informatie uit te wisselen. Ook willen ze niet concurrentiegevoelige onderdelen aan elkaar beschikbaar stellen. Bovendien willen ze nog een stap verder gaan door ook samen aan de ontwikkeling van de brandstofceltechnologie te werken. De samenwerking is nog niet definitief. Er zal nog heel wat moeten worden besproken voordat de directies van Audi AG en de Hyundai Motor Group het eens zullen zijn over de voorgenomen samenwerking.
Brandstofcellen hebben een aantal interessante voordelen, waarmee ze in feite de voordelen van een geheel elektrische auto en een hybride combineren. In feite zijn brandstofcellen ook de vervanger van de verbrandingsmotor in een hybride. De brandstofcellen laden de accu’s tijdens de rit stil en op milieuvriendelijke wijze bij en vergroten zo de actieradius behoorlijk. Het bijvullen van de brandstofcellen met waterstof is in een handomdraai gebeurd. Daarna is de auto weer goed voor 500 kilometer. Doordat de accu’s tijdens de rit worden bijgeladen hoef je nooit meer tijd te verspillen met lange laadtijden. Bovendien zijn brandstofcellen heel licht en kunnen de accu’s ook nog eens veel kleiner en lichter zijn. Uitdagingen die nog moeten worden overwonnen, zijn onder meer een regeneratieve vervaardiging van het benodigde waterstofgas (H2) en de opbouw van de infrastructuur, zodat er overal waterstof verkrijgbaar is.
Peter Mertens, hoofd ontwikkeling van Audi AG, is heilig overtuigd van de voordelen van de brandstofceltechnologie. Hij vindt dit beste manier om elektrisch aangedreven voertuigen geschikt te maken voor de emissievrije mobiliteit van de toekomst. Daarom wil het bedrijf haar krachten bundelen met een sterke partner zoals Hyundai. Een coöperatie is de beste manier om de benodigde doorbraak in deze technologie op een kostenefficiënte manier te realiseren. Hyundai-Manager Euisun Chung zegt dat men voornemens is om middels de partnerschap met Audi de potentie van deze technologie aan te tonen.
Audi is al zo’n 20 jaar bezig met deze technologie. De eerste poging van Audi op dit gebied kwam in 2004 op de weg, in de vorm van de compacte Audi A2H2. Daarna volgden nog drie studies. Dat geldt overigens ook voor Hyundai, dat al sinds 1998 met deze technologie in de weer is. Momenteel ontwikkelt Audi in haar vestiging in Neckarsulm alweer de zesde generatie van de brandstofceltechnologie. Audi wil in het begin van het volgend decennium een kleine serie sportieve SUV’s bouwen die door waterstof worden aangedreven, en loopt daarmee dus wat achter, omdat de vergelijkbare en boven afgebeelde Hyundai Nexo nu al verkrijgbaar is. De samenwerking tussen Audi AG en de Hyundai Motor Group zou echter een nog veel verdere fase in de ontwikkeling van de waterstofauto’s betreffen en ook voor een grotere doelgroep geschikt zijn.