In een markt die steeds meer verzadigd raakt maar waar onverminderd behoefte is aan een betaalbare elektrische auto, gooit Citroën een nieuwe troef op tafel: de nieuwe ë-C3. Deze compacte elektrische auto belooft een uitstekende combinatie van betaalbaarheid, ruimte en comfort.
De eerste volwaardige betaalbare elektrische auto?
Natuurlijk is er in de vorm van de Dacia Spring al een behoorlijke elektrische auto op de markt. Maar die Dacia is niet alleen qua standaarduitrusting behoorlijk ‘uitgekleed’ maar doe je ook aardig wat concessies op het gebied van prestaties en ruimte. Dat is niet het geval met de Citroën ë-C3. Die komt niet alleen met een prijskaartje dat de concurrentie zeker zal opschudden, maar zal qua prestaties, ruimte, comfort en standaarduitrusting voor heel veel mensen zonder meer voldoen.
Citroën ë-C3 daagt gevestigde orde uit
Met een startprijs van rond de € 24.290 positioneert Citroën de ë-C3 als een serieuze uitdager voor gevestigde modellen als de Peugeot e-208 en Opel Corsa Electric. Auto’s die weliswaar van een ander merk, maar ook van Stellantis zijn. Citroën maakt ook waar wat andere merken zoals Volkswagen, Seat, Renault en Tesla tot nu toe alleen maar hebben aangekondigd. In Nederland kan de prijs bovendien zelfs nog aantrekkelijker worden door de SEPP subsidieregeling, die in 2023 én 2024 meer dan 10 procent van de aanschafprijs van de auto – namelijk € 2950 – bedraagt.
Onder de motorkap
De ë-C3 is dan wel een heel betaalbare elektrische auto, onder de motorkap vinden we evengoed een 44 kWh accupakket en een 83 kW elektromotor. Deze staan op het Smart Car EV-platform en kunnen samen voor heel acceptabele prestaties zorgen. Zo heeft de Citroën ë-C3 2024 een WLTP-actieradius van ongeveer 320 kilometer volgens de WLTP-cyclus, accelereert hij in 11 seconden naar 100 km/u en heeft hij een topsnelheid van 135 km/u. De auto is ook uitgerust met een volwaardige 11 kW driefasige AC-boordlader, aan de DC-snellader haalt hij een heel acceptabele laadsnelheid van 100 kW.
Comfort en interieur
Citroën heeft altijd hoog ingezet op comfort, en de ë-C3 is daarop geen uitzondering. De auto is uitgerust met het innovatieve Citroën Advanced Comfort-veringssysteem, dat gebruikmaakt van Progressive Hydraulic Cushions voor een uitzonderlijk comfortniveau. Dit systeem werkt in twee fasen: bij lichte (de)compressie coördineren de veer en de schokdemper de verticale bewegingen onafhankelijk van de hydraulische stops. Bij grotere impact werken deze samen met de hydraulische stops om de bewegingen van de carrosserie geleidelijk te vertragen en eventuele schokken aan het einde van het veerbereik te elimineren.
Ook de nieuwe Citroën Advanced Comfort-stoelen dragen hun steentje bij aan het comfort. Wat betreft de ruimte: de nieuwe ë-C3 is zelfs iets ruimer dan zijn voorganger. Hij is 4,01 meter lang, 1,76 meter breed en (exclusief dakrails) 1,57 meter hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 310 liter terwijl de instap dankzij de grote bodemvrijheid van ruim 16 centimeter heel gemakkelijk is.
Slimme technologie houdt Citroën ë-C3 betaalbaar
De ë-C3 is niet alleen comfortabel en betaalbaar, maar ook slim. Er is standaard geen infotainment scherm, met de MyCitroën-app kunnen bestuurders in plaats daarvan hun smartphone gebruiken. Die app stelt de bestuurders ookn in staat om verschillende functies van de auto op afstand te bedienen, waaronder het instellen van de klimaatregeling en het controleren van de accustatus.
Al met al is de Citroën ë-C3 van 2024 een veelbelovende toevoeging aan het nog steeds veel te kleine aanbod van betaalbare elektrische auto’s. Over betaalbaar gesproken: Citroën kondigt ook aan dat er over 2 jaar een goedkopere versie komt. Die heeft dan wel een actieradius van slechts 200 kilometer maar kost ook maar iets meer dan 20 mille.