Vorige week presenteerde Tesla haar nieuwste model, de Model Y. Tesla noemt dit een SUV. Toch zou je bij een SUV iets stoerders verwachten zodat er net zo goed sprake van een MPV of zelfs een hatchback zou kunnen zijn. Een cross-over komt misschien wel het dichtst in de buurt. De Tesla Model Y is in ieder geval een verhoogde uitvoering van de Model 3. Je kunt hem ook wel beschouwen als een compacte versie van de Model X. Tesla noemt nog geen exacte afmetingen. De Model Y zou ongeveer 10% groter dan Model 3 moeten zijn.
Compacte, elektrische SUV
Wat wel duidelijk is, is dat deze compacte elektrische SUV heel belangrijk voor Tesla gaat worden. De nieuwe aanwinst is namelijk gepositioneerd in een segment waar nu nog bijna geen concurrentie te verwachten is, namelijk dat van elektrisch aangedreven, compacte premium SUV’s.
Concurrentie
Dat nieuwe segment zou over een paar jaar wel eens behoorlijk bezet zou kunnen zijn. De concurrentie in dit segment (de compacte, elektrische SUV) komt met name van premiumfabrikanten uit Europa. Audi presenteerde in Genève bijvoorbeeld een bijna productierijpe Q4 e-tron, BMW is druk bezig met de iX3, Mercedes-Benz is bezig met het productie gereed maken van de EQC terwijl Volvo de XC40 ook in elektrische uitvoering uit gaat brengen. Wat deze Europese concurrenten in ieder geval gemeen hebben is dat het overduidelijk SUV’s zijn. De Tesla Model Y is wat minder stoer. Voor allebei valt uiteraard wat te zeggen. De meeste SUV’s worden immers ook alleen maar op de weg gebruikt.
Uitvoeringen
Er komen vijf soorten van der Tesla Model Y op de markt. Voorlopig moeten we het doen met drie versies, namelijk de Longe Range, Dual Motor AWD en Performance. Deze modellen komen volgens Elon Musk in het najaar van 2020. De betaalbaardere Standard range komt een half jaar daarna op de markt. Ook nu wordt eerste de Amerikaanse thuismarkt het eerst bediend. De actieradius is, afhankelijk van de uitvoering, circa 370 tot 480 kilometer. Uiteraard is ook de Model Y, die we qua uiterlijk beter geslaagd vinden dan de Model 3, een typische Tesla. Ook deze Tesla heeft een gigantisch beeldscherm als instrumentenpaneel, automatisch verzonken handgrepen in de portieren en een voorruit die in het dak doorloopt. Uiteraard wordt de Tesla Model Y uitgerust met de veiligheidstechnieken en (optionele) autonomietechnieken zoals we die ook van de andere Tesla-modellen kennen.
Kleuren en opties
De configurator voor de Model Y is al beschikbaar. Net als bij de andere Tesla’s is de keuze in kleuren, uitvoeringen en opties vrij summier. De lichtmetalen wielen, welke standaard zijn bij de Performance, zijn als optie leverbaar bij de Long Range. Ook kun je tegen meerprijs kiezen voor een derde zitrij met twee compacte inklapbare stoeltjes. Gezien de compacte afmetingen van deze Tesla zal het afwachten zijn hoeveel zitruimte deze twee extra stoeltjes bieden. Standaard heeft de Tesla Model Y een zwart interieur, wat tegen meerprijs ook in wit leverbaar is. Voor het exterieur kun je weer kiezen uit de bekende vijf kleuren, namelijk zwart, donkergrijs, blauw, wit en rood. Ook deze Tesla is optioneel leverbaar met de adaptieve snelheidsregeling annex cruisecontrol genaamd ‘Autopilot’. Verder is Tesla ervan overtuigd dat het de Model Y binnen afzienbare tijd ook als volledig autonoom rijdende auto zal kunnen leveren. Ook deze optie is namelijk in de configurator te bestellen. Samen met de benodigde Autopilot hebben we het dan over een meerprijs van bijna 9000 euro.