Sinds 2008 gaan er hardnekkige geruchten rond dat Dyson in het geheim aan een elektrische auto werkt. Uiteindelijk kwam in 2017 het verlossende woord vanuit James Dyson zelf. Dyson was vanaf 2015 al in het diepste geheim bezig met de ontwikkeling van hun eerste elektrische auto. Door de jaren heen is er wat informatie naar buiten gekomen over dit mysterieuze project. Helaas zijn de werkelijke beelden van de auto nooit getoond en waarschijnlijk zal dit ook nooit meer gebeuren.
Ambitieus
De plannen vanuit Dyson voor hun elektrische auto waren ambitieus. De plannen waren zelfs al dermate ver uitgewerkt dat de nodige zaken slechts nog een formaliteit waren. Zo had Dyson in de afgelopen jaren verschillende specialisten opgekocht vanuit andere fabrikanten. Het was ook al duidelijk dat de productie van de auto in Singapore zou plaatsvinden. De blauwdrukken voor de fabriek waren inmiddels al afgerond. Zelfs het R&D-centrum werd al gebouwd en had Dyson een testlocatie gekocht in het Verenigd Koninkrijk. Toch lijkt dit alles allemaal te ambitieus te zijn geweest. Hoe groot het bedrijf ook is, wanneer je geen ervaring hebt in deze industrie kan het geld snel verbranden.
Plotseling
De ontwikkeling van Dyson’s eerste elektrische auto is plotseling stopgezet. Volgens persbureau Reuters is het stopzetten van dit project simpelweg via e-mail gedaan. Niemand zag de keuze van Dyson aankomen om het project op deze manier te beëindigen. Sterker nog, er was juist veel vertrouwen vanuit alle kanten rondom dit project. De Dyson moest de ultieme elektrische auto worden en net zo’n revolutie teweeg brengen als wat ze hebben gedaan met hun stofzuigers. Uiteraard is de plotselinge stop wel met een goede reden gedaan.
Miljardeninvestering
Dat de elektrische auto een enorme investering zou zijn was wel bekend. Er was dan ook al rekening gehouden met een investering van ruim 2.5 miljard pond. Toch stelt de fabrikant dat ze nu geen mogelijkheid meer zien om het project überhaupt nog winstgevend te maken. Volgens James Dyson heeft het stopzetten van het project niets te maken met de technische onmogelijkheden of andere drempels die het bedrijf mogelijk niet kan overwinnen. Volgens de briljante uitvinder stond de auto vrijwel klaar om gepresenteerd te worden. Het is dan ook James Dyson die uiteindelijk de stekker uit dit project heeft getrokken.
Toen het duidelijk werd dat het complete project geen stuiver zou opleveren voor Dyson is er nog getracht om de schade te beperken. De fabrikant heeft gezocht naar potentiële kopers om de techniek over te nemen. Helaas is de fabrikant hierin niet geslaagd en heeft men moeten besluiten om het project stil te leggen. Dit alles om verdere kosten niet te laten oplopen.
Dyson Automotive
De elektrische auto werd bij Dyson Automotive ontwikkelt. De auto had uiteindelijk volgend jaar op de markt moeten komen. Later werd duidelijk dat het zelfs om een modelfamilie zou gaan. Hierin konden wij een drietal volledig elektrische auto’s verwachten. In het complete Dyson Automotive is fors geïnvesteerd zoals eerder genoemd. Bij het bedrijf stonden ruim 400 werknemers op de loonlijst. Op deze loonlijst stond ook Roland Krüger die tot voor kort CEO was van het kwakkelende Infiniti. Voor alle werknemers wordt nu binnen Dyson een passende functie gevonden.