Kleine sportieve auto’s blijven altijd een plekje in ons hart houden. Denk hierbij aan de Peugeot 206 GTi, de Volkswagen Golf GTI of een zeer sportieve Opel Corsa. Onder de naam Abarth brengt Fiat al geruime tijd hun eigen sportieve auto’s op de markt. De meest kenmerkende is wel de 500 en juist hier is goed nieuws te melden. Fiat heeft het doek getrokken van de Abarth 500e en ja, het is een volledig elektrische hot hatch!
Iets meer vermogen
De Abarth 500e zal worden verkocht naast de onlangs bijgewerkte, Abarth 500, waarbij beide modellen vergelijkbare prestaties zullen leveren. De standaard 500 heeft een 117 pk sterke benzinemotor. De Abarth 500e kan rekenen op een systeemvermogen van 155 pk. Een sprint naar 100 km/h duurt ongeveer 7 seconden en hiermee is hij ruim 2 seconde sneller in vergelijking met de benzineversie.
Het is vermeldenswaard dat Fiat de gewoonte heeft om extra speciale Abarth 500-modellen met meer vermogen en extremere afstellingen op de markt te brengen, dus het zou geen verrassing moeten zijn als het hetzelfde zal doen voor het nieuwe elektrische model.
De Abarth 500e wordt aangedreven door hetzelfde accupakket van 42 kWh, dat kan opladen met dezelfde snelheid van 85 kW. Dit is genoeg om 80 procent in 35 minuten weer in de batterij te stoppen; een snelle vijf minuten opladen voegt 40 km extra actieradius toe. Tot nu toe heeft de fabrikant de actieradius van dit model niet aangekondigd, maar het zal iets lager zijn dan dat van de Fiat 500e, gezien het extra beschikbare vermogen en de agressievere (en minder efficiënte) banden.
Abarth-ervaring
De fabrikant zegt dat het “meer Abarth dan ooit” is, wat suggereert dat het heeft geprobeerd de vertrouwde Abarth-ervaring na te bootsen in een voertuig met een elektrische aandrijflijn.
Een manier waarop de fabrikant denkt dit te hebben bereikt, is door de Abarth 500e binnenin nep-gasmotorgeluiden te laten spelen om het gevoel van snelheid te vergroten. Dit wordt overigens standaard geleverd op de lanceringseditie, maar het zal een optie zijn op andere uitvoeringen. Je kunt deze motorgeluiden gelukkig uitschakelen, maar misschien wil je dat niet als hij goed geïntegreerd en niet opdringerig is. Het kan immers voor sommige rijders juist bijdragen aan de ervaring.
Fiat Abarth 500e oogt aggresief
Net als bij de ‘standaard’ Abarth 500 heeft de fabrikant het nieuwe elektrische model agressievere voor- en achterbumpers gegeven, met grotere zijskirts en unieke 18-inch wielen. De Abarth 500e in de bovenstaande foto is afgewerkt in een van de twee beschikbare kleuren, Acid Green genaamd, waarbij kopers ook een kleur kunnen kiezen met de naam Poison Blue.
Alle Abarth 500e hardtops krijgen standaard een glazen dak en getinte achterruiten, terwijl het beschikbare cabrioletmodel wordt geleverd met een speciale zwarte softtop met een geïntegreerde achterspoiler. Beide versies krijgen hetzelfde gestileerde schorpioenlogo, maar met een bliksemschicht die door het midden schiet om te symboliseren dat ze op accu’s werken.
De sportieve make-over wordt binnenin voortgezet, waar het Abarth-model gedeeltelijk met alcantara bekleed stuurwiel krijgt met hetzelfde schorpioenlogo in nieuwe stijl. De bovenkant van het dashboard is bekleed met hetzelfde suède-achtige materiaal en de stoelen zijn ook sportiever, met Abarth-branding, geïntegreerde hoofdsteunen en extra zijsteunen.
Scorpionissima
Het lanceringsmodel in beperkte oplage genaamd Abarth 500e Scorpionissima zal zeer goed uitgerust zijn. Je kunt rekenen op automatische LED-koplampen, keyless entry en start, draadloze oplader, premium JBL-geluidssysteem, 360-graden camerasysteem en automatische klimaatregeling. Apple CarPlay en Android Auto zijn ook standaard op de Abarth 500e, net als veiligheidsvoorzieningen zoals verkeersbordherkenning, autonoom noodremmen, adaptieve snelheidsassistent en cruise control, slaperigheidsdetector en dodehoekwaarschuwing.
De prijzen zijn nog niet kenbaar gemaakt, maar de Nederlandse importeur zal hier spoedig nog wel zijn reactie op geven. In 2023 zal de Abarth 500e aan de eerste klanten uitgeleverd worden.